Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi
I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.

- En ökad digitalisering är inte ett mål i sig, utan ett verktyg för att förbättra undervisningen. Det är därför helt avgörande att lärare och förskollärare finns med i hela digitaliseringsprocessen. I grunden är digital kompetens en demokratifråga. Det är därför med oro vi ser bristande likvärdighet och stora skillnader i hur barn och elever får möjlighet att utveckla sina färdigheter på området. En enhetlig nationell strategi för digitalisering är nödvändig för att säkerställa kvalitet och likvärdighet i utbildningen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.
Trots en utbredd användning av digitala verktyg, rapporterar endast en liten andel lärare att deras digitala arbetsmiljö ingår i skyddsronder eller att riskbedömningar genomförs vid uppdateringar av digitala system. Därtill uppger nästan hälften av lärarna att det inte finns tillräckliga rutiner för att introducera nyanställda i den digitala miljön på arbetsplatserna.
- Digitaliseringen måste inkluderas i arbetsmiljöarbetet och lärare och förskollärare bör ges reella möjligheter att delta i samverkansarbetet. Tid för kompetensutveckling är ett krav, särskilt inför att AI ska erbjudas som ämne i gymnasieskolan och vuxenutbildning till hösten, förklarar Åsa Fahlén.
Trots ökade investeringar visar rapporten att skolorna fortfarande kämpar med brist på kunskap och resurser för att navigera i det nya digitala landskapet. Många lärare är oroliga för att elever använder AI för att fuska, och att skolledningar och huvudmän gör ogenomtänkta investeringar i AI-system som inte bidrar till undervisningens kvalitet.
Rapporten visar vidare följande:
-
Tre av fem lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning använder digitala verktyg i de flesta lektioner.
-
I förskolan använder nästan alla förskollärare digitala verktyg främst för att dokumentera undervisningen, medan mindre än en tredjedel använder digitala verktyg för att hjälpa barnen öva färdigheter och förmågor.
-
AI används i begränsad omfattning i lärares undervisning. 5 av 10 lärare har inte använt AI i undervisningen. Endast 5 procent har använt AI i hög utsträckning.
-
Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. 49 procent av Lärare ser däremot fördelar med AI i undervisningen med att de kan effektivisera administrativa uppgifter och 36 procent svarar att det kan öka elevernas engagemang, men tror mindre på att AI kan individanpassa undervisningen.
-
63 procent av lärarna är oroliga över att elever använder AI för att fuska med skolarbetet eller andra oetiska aktiviteter. 57 procent av lärarna ser en risk att skolledningar och huvudmän investerar i AI-system på ett ogenomtänkt sätt samt att AI-genererade läromedel har för låg kvalitet.
För med information och för att ladda ned rapporten:
Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seHelena MehraPressansvarig
Tel:070-142 89 41helena.mehra@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärare: Barnens och lärarnas hälsa sätts på spel2.12.2025 12:26:26 CET | Pressmeddelande
Lärare i förskolan kämpar med hög stress, har ansvar för fler barn och arbetar fler timmar än sina nordiska kollegor, visar ny internationell studie. Drygt fyra av tio av förskolepersonalen tror att de har lämnat yrket inom fem år. -Det här är katastrofalt och något vi larmat om länge, säger Pia Rizell, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Ny ledning för Sveriges Lärarstudenter16.11.2025 15:22:19 CET | Pressmeddelande
I helgen samlades Sveriges Lärarstudenter, med 30 000 medlemmar från hela landet, till kongress i Uppsala. Lärarstudenterna beslutade om nya politiska ställningstaganden för utbildning, skola och professionen, samt valde en ny nationell styrelse.
Våldet tar över fritidshemmen – åtta av tio lärare larmar: ”Det har blivit vardag”6.11.2025 07:03:00 CET | Pressmeddelande
Hot och våld mellan barn har blivit vardag i svenska skolor – och fritidshemmen är värst drabbade. En ny rapport från Sveriges Lärare visar att mer än åtta av tio lärare i fritidshem har bevittnat hot och våld mellan elever.
Staten måste följa EU:s mödraskyddsdirektiv15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
En dom i AD slår fast att lagstiftaren har implementerat EU:s mödraskyddsdirektiv på ett felaktigt sätt. SKR, Sobona och facken i kommun- och regionsektorn hemställer om att regeringen ändrar regelverket.
”Man får vad man betalar för”25.9.2025 09:33:09 CEST | Pressmeddelande
Fortfarande är alldeles för få niondeklassare behöriga till gymnasiet. Det visar nya siffror från Skolverket. Sveriges Lärare är inte förvånande över de låga nivåerna, i en tid då skolan nedprioriteras och resurserna är knappa. – Med tanke på hur underfinansierad skolan är var det väntat. Man får det man betalar för, säger Anna Olskog, ordförande Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum