Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi
I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.
!["En ökad digitalisering är inte ett mål i sig, utan ett verktyg för att förbättra undervisningen. Det är därför helt avgörande att lärare och förskollärare finns med i hela digitaliseringsprocessen" Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare](/data/images/public/3236597/3438408/52194ca5-9c83-4a82-b4b5-395915d07fae-w_720.jpg)
- En ökad digitalisering är inte ett mål i sig, utan ett verktyg för att förbättra undervisningen. Det är därför helt avgörande att lärare och förskollärare finns med i hela digitaliseringsprocessen. I grunden är digital kompetens en demokratifråga. Det är därför med oro vi ser bristande likvärdighet och stora skillnader i hur barn och elever får möjlighet att utveckla sina färdigheter på området. En enhetlig nationell strategi för digitalisering är nödvändig för att säkerställa kvalitet och likvärdighet i utbildningen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.
Trots en utbredd användning av digitala verktyg, rapporterar endast en liten andel lärare att deras digitala arbetsmiljö ingår i skyddsronder eller att riskbedömningar genomförs vid uppdateringar av digitala system. Därtill uppger nästan hälften av lärarna att det inte finns tillräckliga rutiner för att introducera nyanställda i den digitala miljön på arbetsplatserna.
- Digitaliseringen måste inkluderas i arbetsmiljöarbetet och lärare och förskollärare bör ges reella möjligheter att delta i samverkansarbetet. Tid för kompetensutveckling är ett krav, särskilt inför att AI ska erbjudas som ämne i gymnasieskolan och vuxenutbildning till hösten, förklarar Åsa Fahlén.
Trots ökade investeringar visar rapporten att skolorna fortfarande kämpar med brist på kunskap och resurser för att navigera i det nya digitala landskapet. Många lärare är oroliga för att elever använder AI för att fuska, och att skolledningar och huvudmän gör ogenomtänkta investeringar i AI-system som inte bidrar till undervisningens kvalitet.
Rapporten visar vidare följande:
-
Tre av fem lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning använder digitala verktyg i de flesta lektioner.
-
I förskolan använder nästan alla förskollärare digitala verktyg främst för att dokumentera undervisningen, medan mindre än en tredjedel använder digitala verktyg för att hjälpa barnen öva färdigheter och förmågor.
-
AI används i begränsad omfattning i lärares undervisning. 5 av 10 lärare har inte använt AI i undervisningen. Endast 5 procent har använt AI i hög utsträckning.
-
Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. 49 procent av Lärare ser däremot fördelar med AI i undervisningen med att de kan effektivisera administrativa uppgifter och 36 procent svarar att det kan öka elevernas engagemang, men tror mindre på att AI kan individanpassa undervisningen.
-
63 procent av lärarna är oroliga över att elever använder AI för att fuska med skolarbetet eller andra oetiska aktiviteter. 57 procent av lärarna ser en risk att skolledningar och huvudmän investerar i AI-system på ett ogenomtänkt sätt samt att AI-genererade läromedel har för låg kvalitet.
För med information och för att ladda ned rapporten:
Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seHelena MehraPressansvarig
Tel:070-142 89 41helena.mehra@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.
Tidspress i klassrummet: Mindre än två minuter per elev25.6.2024 07:18:26 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten lärare uppger i Sveriges Lärares nya rapport ”En ohållbar klassrumssituation”, att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. På en 60-minuterslektion har läraren mindre än två minuter till varje elev.
Sverige Lärare välkomnar skolministerns besked19.6.2024 16:21:59 CEST | Pressmeddelande
Skolministern visar välgörande tydlighet i vinstfrågan. Lotta Edholm öppnar även för att regeringen ska genomföra en lagändring så att tillståndet att driva skola inte längre följer med när en fristående skola säljs till en ny ägare.
Explosiv ökning av sjukfrånvaro inom välfärden12.6.2024 06:55:28 CEST | Pressmeddelande
Mellan år 2010 och 2023 skedde en femdubbling av stressrelaterade sjukfrånvaro i Sverige. Välfärdssektorn är överrepresenterad i statistiken, och fyra av fem drabbade är kvinnor. Idag presenterar Facken i Välfärden rapporten ”Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön” som visar att kommuner och regioner kan spara miljarder på att minska sjukfrånvaron.
Bara sju av tio som undervisar i grundskolan är behöriga lärare5.6.2024 07:12:33 CEST | Pressmeddelande
Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare i dag analyserar på kommun- och länsnivå. – Det är positivt att vi ser en liten ökning, men alla elever har rätt till undervisning av legitimerade lärare, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum