Folkbildningsrådet

Anna-Karin Lindblom blir ny generalsekreterare för Folkbildningsrådet

Folkbildningsrådets styrelse har utsett Anna-Karin Lindblom till generalsekreterare för Folkbildningsrådet. Anna-Karin Lindblom kommer närmast från Regeringskansliet och tillträder som ny generalsekreterare för Folkbildningsrådet i juni.

Anna-Karin Lindblom
Anna-Karin Lindblom Foto: Kerstin Westeson

– Vi är väldigt glada över att kunna rekrytera Anna-Karin Lindblom till rollen som ny generalsekreterare. Hon har en gedigen erfarenhet från statsförvaltningen, en stor kunskap om folkbildningen och hon är en uppskattad ledare, säger Folkbildningsrådets ordförande Inger Ashing.

Anna-Karin Lindblom är disputerad folkrättsjurist med inriktning på mänskliga rättigheter och civilsamhället. Hon var regeringens särskilda utredare för inrättandet av Institutet för mänskliga rättigheter och har arbetat som departementsråd inom Regeringskansliet.

Hon har bland annat varit enhetschef för Enheten för ungdomspolitik och folkbildning på Utbildningsdepartementet med ansvar för folkbildningspolitiken.

– Folkbildningen är ett blodomlopp för demokrati, bildning och kultur i samhället och hundratusentals människor deltar varje år i studieförbundens och folkhögskolornas verksamhet. Åren inom folkbildningspolitiken gav mig en respekt och tilltro till folkbildningens särart och möjligheter, och samtidigt en förståelse för vikten av att statsbidraget hanteras korrekt, säger Anna-Karin Lindblom.

Anna-Karin Lindblom kommer närmast från Regeringskansliet, och var fram till och med december 2023 direktör för Statens medieråd, en expertmyndighet som blivit en del av den nya Mediemyndigheten.

Folkbildningsrådet är en ideell förening med vissa myndighetsuppdrag. Folkbildningsrådets huvudsakliga uppgift är att fördela de pengar som staten ger till folkbildningen, och utvärdera om pengarna används som det är tänkt. Folkbildningsrådets skapar  på så sätt förutsättningar för en fri och självständig folkbildning som svarar mot både individens och samhällets behov. På Folkbildningsrådet arbetar ungefär 45 personer.

www.folkbildningsradet.se

Följ Folkbildningsrådet