Armis

Ny larmrapport från Armis: Årets val en måltavla för cyberkrigföring

• 42 % av IT-chefer världen över befarar att hotet är överhängande och har redan anmält potentiell cyberkrigföring till myndigheter
  • IT-ansvariga ser allt fler hot från Kina, Ryssland och Nordkorea

Cybersäkerhetsföretaget Armis varnar för att valåret 2024, där hälften av världens befolkning går till val, blir den största måltavlan hittills för cyberkrigföring vars mål är att orsaka massiva störningar.

Armis årliga rapport om global cyberkrigföring, The Invisible Front Line: AI-Powered Cyber Threats Illuminate the Dark Side, visar att organisationer och regeringar världen över står inför nya kritiska hotnivåer från nationalstater samt att de i väldigt stor utsträckning saknar de nödvändiga förberedelserna för att kunna försvara sig mot förestående cyberkrigföring.

”Under det största globala valåret i historien är demokratin det främsta målet för nationella hotaktörer", säger Nadir Izrael, CTO och medgrundare, Armis. "Vi befinner oss i en cyberkapprustning och samhället i stort är i fara. Det är viktigt att vi omgående, innan det är för sent, skiftar från ett reaktivt till ett proaktivt försvar.”

39 procent av världens IT-chefer tror att cyberkrigföring skulle kunna påverka integriteten i en valprocess och 42 procent tror att cyberkrigföring kan komma att riktas mot media. I år, när befolkningen i 76 länder förbereder sig på att gå till valurnorna, har detta redan existerande tvivel lagt grunden för kalkylerade angrepp på allmänhetens förtroende för valprocesserna. Om cyberkrigföringen lyckas kan det destabilisera ekonomier och lamslå såväl kommersiella system som samhällssystem.

60 procent av IT-chefer världen över uppger även att digitala transformationsprojekt har fördröjts eller helt stoppats på grund av cyberkrigföring. Innovationstakten är snabb, forskare från Armis Labs har kunnat avslöja aktörer med anknytning till Ryssland, Nordkorea, Iran och Kina som samtliga använder AI. Armis Labs ser också en ökning av antalet sårbarhetskombinationer som används av hotaktörer i en enda attack.

"Att förlita sig på äldre teknik med manuella säkerhetsprocesser är som att ta med sig en kniv till en eldstrid med tanke på de hot vi står inför och den arsenal som nationalstatliga aktörer har", fortsätter Izrael. "Det är avgörande att säkerhetsansvariga bekämpar eld med eld och utnyttjar AI-drivna lösningar som ger dem relevant information innan en sårbarhet upptäcks av fienden, en attack inleds eller organisationen påverkas. Att vara förvarnad innebär att du också är beredd.”

Armis Centrix™ for Actionable Threat Intelligence är ett AI-baserat system för tidig varning som utnyttjar dark web, dynamiska honeypots och human intelligence (HUMINT) för att förutse hot, förstå deras potentiella påverkan och vidta förebyggande åtgärder för att neutralisera dem, vilket effektivt flyttar säkerhetsställningen från försvar till offensiv.

Armis rapport om cyberkrigföring 2024,  The Invisible Front Line: AI-Powered Cyber Threats Illuminate the Dark Side, är baserad på en studie med över 2 600 globala IT-beslutsfattare samt egen data från Armis Labs.

För att läsa hela rapporten från Armis, inklusive en omfattande uppdelning av resultaten för varje region av respondenter, besök denna mikrosite.

Lars Hermind, Regional Director Nordics & Benelux, Armis

About Armis

Armis, the asset intelligence cybersecurity company, protects the entire attack surface and manages the organization's cyber risk exposure in real time. In a rapidly evolving, perimeter-less world Armis ensures that organizations continuously see, protect and manage all critical assets. Armis secures Fortune 100, 200 and 500 companies as well as national governments, state and local entities to help keep critical infrastructure, economies and society stay safe and secure 24/7. Armis is a privately held company headquartered in California.

Följ Armis

Senaste pressmeddelandena från Armis