Great Place to Work® utser MTA till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2024

Bygg- och anläggningsföretaget MTA tar för tionde gången plats på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser™.  Rankad som nummer 19 bland stora organisationer, visar MTA en stark dedikation till att skapa en positiv arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work®, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.

Annarell Malmberg, Mariana Eriksson, Ulrika Lejdström och Lina Keilo var på plats för att ta emot tilldelningen Sveriges bästa arbetsplats 2024.

– Det engagemang som våra medarbetare delar genom sina svar på medarbetarundersökningen gör mig som företagsledare otroligt tacksam. Vi har aldrig tagit för givet att rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser och efter det prövande år som varit i byggbranschen blir jag såklart otroligt stolt över att MTA:s anställda delar med sig av upplevelser som visar att vi återigen kvalar in på listan, säger företagets vd, grundare och ägare Andreas Granberg.

Great Place to Work®, den globala experten inom arbetsplatskultur, genomför varje år den största medarbetarundersökningen i världen, där miljontals medarbetare får ta ställning till samma påståenden om sina arbetsgivare. Utifrån resultaten i medarbetarundersökningarna rankas varje år de organisationer som presterat allra bäst i varje land. Efter en grundlig analys av MTA:s resultat, där en övervägande majoritet av medarbetarna ger dem högsta betyg inom samtliga områden, står det klar att de utses till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2024. Jeanette Bergvall, vd på Great Place to Work®, kommenterar utmärkelsen:
– MTA är en förebild när det kommer till sättet att arbeta med tillit, stolthet och gemenskap. Vi är övertygade om att deras framgångsrika arbete sätter en positiv standard för branschen, som fler kommer vilja ta efter. Vi är imponerade av deras resultat och ser fram emot att följa deras fortsatta framgångsresa som kommer av engagerade medarbetare. MTA:s framstående prestation på påståendet ”här kan jag vara mig själv” är särskilt anmärkningsvärd i årets undersökning.

– Vi har alltid arbetat dedikerat och med stor noggrannhet i rekryteringsprocessen. Detta gör att vi har kompetent personal som visar varandra respekt och behandlar andra som man själv vill bli behandlad. Vi delar inställning om vad som är bra arbete och har våra värderingar arbetsglädje, enkelhet och långsiktighet som grundbult i arbetsvardagen, konstaterar Andras Granberg slutligen.

För mer info, kontakta:

Andreas Granberg, vd på MTA, andreas.granberg@mtabygg.se / 0733-232152

Jeanette Bergvall, vd, jeanette.bergvall@greatplacetowork.com

Emma N Stara, marknadschef, emma.n.stara@greatplacetowork.com

Om Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2024

Great Place to Work® har undersökt arbetsplatskulturen för 100 miljoner medarbetare i över 150 länder, däribland Sverige. Sveriges Bästa Arbetsplatser bygger på resultatet från tusentals medarbetarenkäter i landet, där medarbetare har utvärderat sina arbetsgivare när det kommer till ledarskap, rättvisa, jämställdhet, tillit, respekt och gemenskap. Sådant som Great Place To Works trettioåriga forskning visar är avgörande för att bygga riktigt bra arbetsplatser, som är lönsamma och gynnsamma för människor och samhällen.

Respondenterna har tagit ställning till 61 påståenden som sammantaget mäter hur väl organisationerna presterar inom dessa avgörande områden.

De 65 organisationer i Sverige som fått högst betyg rankas som Sveriges Bästa Arbetsplatser™ och får använda benämningen under 12 månader.