170 idrottsledare samlas i Umeå för att prata om trygga och utvecklande idrottsmiljöer

Lördag 20 april samlas hela 170 idrottsledare vid Ledarforum i Umeå – en mötesplats för idrottsledare i Västerbotten. I år handlar programmet om det goda ledarskapet och hur idrottsledare kan arbeta för att skapa trygga idrottsmiljöer där de aktiva mår bra, utvecklas och når sin fulla potential.

– Jättekul att vi lyckas samla så många ledare i år! För den enskilde ledaren är det här en kunskapshöjare som innebär bättre förutsättningar att få sina aktiva att trivas, må bra och utvecklas. Insikterna är direkt applicerbara på den dagliga verksamheten, säger Fredrik Holmgren, sakkunnig inom barn- och ungdomsidrott, RF-SISU Västerbotten.

Utvecklingsmiljöer, talangbegrepp, psykisk hälsa och särskilda behov på agendan

Programmet kommer att innehålla såväl föreläsningar som reflekterande samtal där vetenskapligt belagda insikter blandas med goda erfarenheter. Föreläser gör Per-Göran Fahlström, lärare och idrottsforskare vid Linnéuniversitetet i Växjö, Måns Lööf, till vardags arbetande med barn och unga med särskilda behov inom barn- och ungdomspsykiatrin i Gävle samt Per Höglund, legitimerad psykolog/psykoterapeut och forskare vid Umeå universitet. Föreläsarna kommer att synliggöra vad som karaktäriserar en god utvecklingsmiljö inom idrotten, vilka faktorer som påverkar en individs utveckling, vad talang egentligen är, hur ledare kan bemöta barn och ungdomar med särskilda behov och vilka faktorer som kan stärka psykisk hälsa och välmående hos individer inom idrotten.

Som bonus i programmet delar RF-SISU Västerbotten även ut utmärkelsen Årets ledare 2023.

För få idrottsföreningar har ett aktivt trygghetsarbete

Inom idrottsrörelsen råder nolltolerans mot all form av mobbning, trakasserier, hot, våld och övergrepp. Målet är att alla – barn, ungdomar och vuxna – ska kunna idrotta och känna sig trygga. Ändå förekommer det för ofta att individer far illa. En årlig enkät som RF-SISU Västerbotten genomför bland länets idrottsföreningar visar att ungefär 40 procent av föreningarna saknar en plan för sitt trygghetsarbete. Lika många saknar därtill ett system för att fånga upp om/när någon far illa.

– Utifrån det, och utifrån alla de fall som uppdagas inom idrotten, kan vi konstatera att fler föreningar behöver ha ett aktivt och ständigt pågående trygghetsarbete. Om idrotten inte upplevs trygg kommer ingen i slutändan att vilja vara där, så enkelt är det, säger Fredrik Holmgren.

– Inom ramen för ett aktivt trygghetsarbete behövs såväl proaktiva som reaktiva planer och insatser. Ledarforum är ett exempel på en proaktiv insats där ledare får chans att inhämta vetenskapligt belagd kunskap om vad som är en god idrottsmiljö och hur de kan stärka olika trygghetsfaktorer i sin verksamhet.

Mer om Ledarforum

När: Lördag 20 april, kl. 9.00-17.30 (gemensam middag 18.00)
Var: Clarion Hotell Strawberry
För vem: Ledare – aktivitetsledare och organisationsledare

Program:
09:00             Fika och incheckning
09:30             Per-Göran Fahlström – Talangbegrepp
10:45             Paus
11:00             Per-Göran Fahlström – Goda utvecklingsmiljöer
12:00             Lunch
13:00             Per Höglund – Hur främjas psykisk hälsa när så många mår dåligt?
14:15             Fika
14:30             RF-SISU Västerbotten: Riktlinjer för barn- och ungdomsidrott
15:30             Paus
15:45             Måns Lööf – Den förutsägbara ledaren. NPF-kunskap för idrottsrörelsen
17:15             Prisutdelning Årets ledare och avslutning
18:00             Middag

Ledarforum arrangeras av RF-SISU Västerbotten med stöd av LF Västerbotten och i samverkan med Region Norr ishockeyförbund, Västerbottens fotbollsförbund och Västerbottens innebandyförbund.

Mer om föreläsarna

Per-Göran Fahlström är lärare och idrottsforskare vid Linnéuniversitet i Växjö och har lång erfarenhet av ledarskap, goda utvecklingsmiljöer och talangbegrepp. Under de senaste 35 åren har han anlitats som utbildare av idrottsledare på alla nivåer, såväl i Sverige som utomlands. Under årets Ledarforum pratar han om vad som karaktäriserar en god utvecklingsmiljö inom idrotten, vilka faktorer som påverkar en individs utveckling och vad talang egentligen är.

Måns Lööf arbetar till vardags med barn och unga med särskilda behov inom barn- och ungdomspsykiatrin i Gävle. I över 15 år har han utbildat och föreläst för hela Sveriges idrottsrörelse kring konsten att leda barn och ungdomar med NPF, och är en eftertraktad resurs i hela landet. Under Ledarforum delar Måns med sig av sin mångåriga kunskap om hur du som ledare kan bemöta barn och ungdomar med osynliga funktionsnedsättningar.

Per Höglund är legitimerad psykolog/psykoterapeut och forskare vid Umeå universitet. Han har tidigare arbetat på BUP med barn och ungdomar och forskar sedan något år tillbaka kring psykisk ohälsa i Västerbotten. Han medverkar regelbundet i radion i frågor kring psykologi och mänskligt beteende. Under Ledarforum synliggör Per faktorer som kan stärka psykisk hälsa och välmående hos individer inom idrotten, och hur du som ledare kan främja det.

Alexandra Nilsson, idrottskonsulent RF-SISU Västerbotten
alexandra.nilsson@rfsisu.se, 0910 892 65.

Linn Lundström, marknads- och kommunikationschef RF-SISU Västerbotten
linn.lundstrom@rfsisu.se, 070-308 84 24

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.