Sol, fest och Rye Rye - Agitator och Emil Åreng lanserar den ultimata drinkwhiskyn

Agitator Whiskymakare har tagit fram den definitiva sommarwhiskyn tillsammans med Emil Åreng, en av Sveriges mest namnkunniga dryckesprofiler. Whiskyn är en unik typ av blended whisky med rågförstärkning och lanseras på Systembolaget under namnet Agitator Rye Rye.

I samarbete med Emli Åreng lanseras Agitator Rye Rye. Foto: Robert Ekblom

Agitator Rye Rye lanseras den 30 april 2024 i Systembolagets beställningssortiment och är en unik typ av blended whisky med rågförstärkning.

– I samband med att vi jobbade med Facit fick jag upp ögonen för Agitator som ifrågasätter traditioner och gör otroliga produkter. Deras blended är det bästa jag druckit i kategorin, och rågwhiskyn Blind Seal är fantastisk. Rye Rye är som en kombination av de två produkter jag gillar mest – det kan bara bli succé, säger Emil Åreng, dryckesprofil och medskapare av Agitator Rye Rye.

Emil Åreng är känd för att gå sin egen väg, något han har gemensamt med det Arbogabaserade destilleriet Agitator. Sedan 2021 har Agitator skapat uppmärksamhet i whiskysverige med sin normbrytande och högteknologiska vakuumdestillering och whiskyproduktion.

Den nya produkten är framtagen för att både kunna avnjutas som den är och fungera för klassiker som Manhattan, Whisky Sour och Irish Coffee liksom till nya favoriter med bär och somriga inslag.

– Rye Rye är lite som Jönssonligan - det svänger och känns festligt samtidigt som det är galet bra. Det är faktiskt den enda whiskyn du behöver hemma. Det är en riktig arbetshäst, en universalprodukt. Den här whiskyn är godare än någon annan whisky under 500 spänn, fortsätter Emil Åreng.

Unik whiskysort
Grundtanken med Rye Rye är att utmana konventioner. Få whiskydestillerier hanterar både blended och rågwhisky och ännu färre blandar dessa två whiskysorter. Det finns inte heller någon produkt som passar lika optimalt till såväl klassiska som nyskapade whiskydrinkar eller  “straight up”, med eller utan is.

– Vi älskar att jobba med Emil. Han och vi delar samma syn på att kvalitet kan matchas med upptäckarglädje. Emils “no-nonsense”-attityd och nyfikenhet på vad som blir den bästa tänkbara drinken liknar Agitators sätt att tänka när det gäller whisky, säger Oskar Bruno, grundare och destillerichef på Agitator.

Mer om Agitator Rye Rye
Agitator Rye Rye passar perfekt till våren och sommarens alla festligheter tack vare sin lätta men smakrika karaktär. Antingen som den är, ackompanjerad av grillen eller blandad i cocktail och drink.

Genom kombinationen av den europeiska blended-stilen och den amerikanska rågstilen kan såväl entusiasten som bartendern upptäcka nya smaker och dryckesupplevelser.

Lansering: 30 april 2024 i Systembolagets beställningssortiment.
Doft: Söt arom.
Smak: Rostade nötter, dekadent choklad, kaffe, smörig brioche och karamell.
Volym: 70 cl.
Procent: 40 %.
Artikelnummer: 8513801
Pris: 369 kr.

Emil Årengs tips för att lyckas med svängigt somriga eller klassiska whiskydrinkar:

QUEEN B
10 ml punsch
35 ml äppelsyra (30 ml citronjuice)
20 ml hallon/blåbärssockerlag*
Soda/bubbel beroende på humör
Skaka alla ingredienser förutom bubbel med is, sila upp och toppa med bubbel i ett passande glas.

MOGEN GLASS
40 ml Agitator Rye Rye
20 ml Café Årengs Gräddlikör (eller annan gräddlikör)
10 ml kolasås från Pärlans
30 ml grädde
Skaka allt länge utan is så allting löser upp sig. Tillsätt is i shakerna och skaka lätt, sila sedan upp till ett bra glas och njut.

RYE RYE MANHATTAN
45 ml Agitator Rye Rye
15 ml söt vermouth
2 dash bitter (välj den du gillar)
Rör alla ingredienser med mycket is i ungefär åtta sekunder tills du har fått rätt utspädning och sila sedan upp till ett fryst martiniglas.

RYE RYE OLD FASHIONED
10 ml punsch
5 ml sockerlag
2 dash bitter (välj någon du gillar)
Rör alla ingredienser direkt i glaset med en stor isbit eller mycket is.

RYE RYE WHISKY SOUR
40 ml äppelsyra från Sandbergs Drink Lab eller 30 ml citronjuice
20 ml sockerlag
10 ml äggvita
1 nypa flingsalt
Skaka alla ingredienser utan is, ett så kallat torrskak, för att få till ett härligt skum. Tillsätt sedan mycket is till shakern och skaka tills du inte kan hålla i shakern längre. Sila upp till ett passande glas, antingen med eller utan is.

RYE RYE COFFEE
15 ml sockerlag
100 ml kokhett bra kaffe
Skikta iskall slövispad grädde
Tillsätt hett vatten till ett glas, låt stå en stund för att värma upp glaset. Tillsätt resterande ingredienser och njut!

*Värm upp 300 gram strösocker och 300 gram vatten så du får till ett sockerlag. Lägg ner 50 gram frysta svenska hallon och 50 gram frysta svenska blåbär. Låt det tina i sockerlaget cirka två timmar. Sila sedan bort bären och gör sylt av dem.

Om Emil Åreng
Emil Åreng är en av landets mest namnkunniga bartenders, en av Sveriges främsta bar- och dryckesprofiler. Han upptäckte bartenderyrket som 18-åring, blev Årets bartender 2015 i Sverige och vunnit flera internationella bartendertävlingar samt omnämns som en av världens bästa i yrket. Basen är i Umeå, där han varit med och öppnat Open/Close och välrenommerade Facit Bar, som har som mål att bli en av Europas fem bästa cocktailbarer. Han har också ansvarat för Cardierbaren på Grand Hotel i Stockholm.

I samarbete med Emli Åreng lanseras Agitator Rye Rye. Foto: Robert Ekblom
Agitator Rye Rye i samarbete med Emil Åreng. Foto: Robert Ekblom
Agitator Rye Rye_grönt skynke. Foto: Robert Ekblom
Agitataor Rye Rye_grön bakgrund. Foto: Agitator.
Agitator Rye Rye Frilagd__Highres. Foto: Agitator
Agitator Rye Rye med glas. Foto: Agitator.
Agitator Rye Rye med glas och ljus. Foto: Agitator.
Agitator Rye Rye neat. Foto: Robert Ekblom
Agitator Rye Rye Mogen glass. Foto: Robert Ekblom
Agitator Queen B. Foto: Robert Ekblom
Agitator Rye Rye Coffee. Foto: Robert Ekblom.
Agitator Rye Rye Manhattan. Foto: Robert Ekblom
Agiatator Rye Rye Old Fashion. Foto: Roberg Ekblom.
Agitator Rye Rye Whisky Sour. Foto: Robert Ekblom
Agitator Rye Rye Old Fashion_Foto: Robert Ekblom