Svensk Artist Slår Världsrekord på YouTube – Tre Miljarder Spelningar på 26 Dagar

Rednex Hit Cotton Eye Joes Virala Version, Gedagedigedagedago, Slår Ofattbart Rekord

Världsrekord av Rednex - 3 Miljarder Spelningar på 26 Dagar

STOCKHOLM, Sverige (April 19, 2024) — Rednex partydänga Cotton Eye Joe ligger till grund för det virala fenomenet Gedagedigedagedago, som har spelats tre miljarder gånger på YouTube de senaste 26 dagarna. Det är 28 gånger fler spelningar än den mest sedda musikvideon på YouTube, 13 gånger fler spelningar än den globala ettan på Spotify och dubbelt så mycket som den mest spelade artisten i världen, Alka Yagnik.

Låten spelade ihop till en miljard på endast 8 dagar, att jämföra med Adeles Hello, som har rekordet med 87 dagar. Den har spelats sammanlagt 20 miljoner timmar under 26 dagar, vilket motsvarar 700 traditionella spelningar. Som jämförelse så hann Hello med 500 miljoner spelningar på 34 dagar.

“Just idag är Rednex världens mest spelade artist. Vi har hört av oss till Guiness World Records”, säger Täby-födde Pat Reiniz, delgrundare till bandet och producent av originalversionen från 1994. “Hela teamet sitter bara och gapar, nyper sig i armen och är bortom förståelse. Siffrorna är av en sådan magnitud att det är knappt någon som tror på oss. Vi vill gärna att någon gör det så vi kan börja fira.”

Det var den danska sångaren Razi Irawani som hittade på den nya nonsens-texten Gedagedigedagedago och blev viral med sin egen video på TikTok. Efter det så kom animationen av en sjungande chicken nugget, varpå fenomenet exploderade i miljontals varianter. På YouTube idag finns över 500 videos som innehåller låten, med minst en miljon spelningar.

I år har låten spelats av 12% av alla YouTube användare och 4% av världsbefolkningen. För att rida på vågen så ger Rednex själva ut den nya versionen tillsammans med en ny partylåt, Another Round, vars video är inspelad I Stockholm och innehåller ett gäng pensionärer som blir redlöst fulla.

Videon finns att se här: https://youtu.be/7JKDIlX2yIE

Pre-save länkar – https://rednex.ffm.to/anotherroundandgedagedigedagedagoep