Snabbare hjälp och smidigare passager på Øresundsbron
Med ny teknik för kundbetjäning på distans kan Øresundsbrons medarbetare hjälpa fler kunder på kortare tid, samtidigt som trafiken flyter ännu bättre genom betalstationen.
Genom skärmar, kameror och mikrofoner i betalstationens 20 banor kan nu kundassistenterna hjälpa kunderna på distans i stället för att fysiskt befinna sig i banorna.
– Oftast rullar ju kunderna enkelt förbi betalstationen utan att behöva hjälp. Men när det behövs assistans kan vi nu korta väntetiderna rejält och proaktiv hjälpa kunderna innan de själva ber om det, säger Håkan Kiendl, chef för betalstationen.
När ett fordon närmar sig betalstationen har nu kundassistenterna ännu bättre förutsättningar att ge en bra och snabb service.
– Om vi till exempel ser hur en kund tycks leta på displayen efter ett kvitto, så kan vi nu vara steget före och skriva ut kvittot innan kunden ens har frågat efter det, säger Håkan Kiendl.
Tekniken har utvecklats och trimmats sedan förra sommaren och under påskhelgen – som är en av de mer intensiva trafikperioderna utanför sommarens högsäsong – var remote kundbetjäning i full drift.
– Jämfört med tidigare påskhelger märkte vi tydligt att passagetiderna var klart kortare i år, vilket till stor del beror på att trafiken flöt mycket bättre med kundbetjäning på distans, säger Håkan Kiendl.
Vissa ärenden såsom kontantbetalning kräver en manuell hantering. Därför finns det fortfarande alltid personal som också arbetar fysiskt i betalstationen. Men merparten hanteras på distans i en specialutformad lokal vid trafikcentret.
– Med samma personalstyrka kan vi hantera fler kunder samtidigt eftersom kundassistenterna inte behöver springa mellan banorna. Vi förväntar oss att det får en mycket positiv effekt på passagerna i sommartrafiken, säger Håkan Kiendl.
Nyckelord
Kontakter
John Alexander SahlinPressansvarig
Tel:+46 (0)730 64 09 00Tel:+45 91 17 42 97jsa@oresundsbron.comOm oss
Øresundsbron bygger broar mellan människor, möjligheter och upplevelser i hela Öresundsregionen. Øresundsbro Konsoriets uppdrag är att äga och driva Øresundsbron – en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Tillsammans utgör Øresundsbron en 16 kilometer fast förbindelse mellan Danmark och Sverige.
Följ Øresundsbron
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Øresundsbron
Øresundsbrons 25-årsjubileum 2025 – 25 år Över Bron8.11.2024 07:27:52 CET | Nyheter
Øresundsbrons 25-årsjubileum firas under 2025 och vi markerar att Øresundsbron knutit ihop Danmark och Sverige i 25 år. Jubileumsåret blir en fest som alla kan vara en del av.
Stark pendling fortsätter över Øresundsbron24.10.2024 09:35:10 CEST | Pressmeddelande
Pendlingen i bil över Øresundsbron steg med 12,5 procent i perioden januari-september 2024 jämfört med samma period i fjol. Vägtrafiken ökade totalt sett med 2,6 procent. Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 1 279 miljoner DKK under januari-september – en ökning med 104 miljoner DKK jämfört med samma period i fjol.
Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel21.10.2024 11:04:00 CEST | Pressmeddelande
Vägtrafiken är dubbelriktad i Øresundsbrons tunnel under två nätter denna vecka. Från klockan 20.30 den 23 oktober och klockan 21.30 den 24 oktober fram till klockan 05 nästföljande dagar.
Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel21.10.2024 11:04:00 CEST | Pressmeddelande
Vägtrafiken är dubbelriktad i Øresundsbrons tunnel under två nätter denna vecka. Från klockan 20.30 den 23 oktober och klockan 21.30 den 24 oktober fram till klockan 05 nästföljande dagar.
Ny gräshoppsart hittad på Pepparholm16.10.2024 11:36:03 CEST | Pressmeddelande
En helt ny gräshoppsart har hittats på den konstgjorda ön i Öresund. ”Vildt fund” är en av kommentarerna på arter.dk om det speciella fyndet som gjorts på Peberholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum