Elanders AB: Delårsrapport januari – mars 2024

Första kvartalet 2024

• Omsättningen uppgick till 3 268 (3 589) Mkr. Det motsvarade en organisk omsättningsminskning om nio procent, om förvärv samt nedlagd verksamhet exkluderas och oförändrade valutakurser används. Denna minskning var främst ett resultat av en svagare marknad samt lägre fraktpriser och volymer inom förmedlingen av Air & Sea-transporter.
  • Justerad EBITA uppgick till 180 (217) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 5,5 (6,0) procent.
  • Rörelseresultatet belastades med engångsposter om -26 (-67) Mkr som huvudsakligen avsåg förvärvskostnader.
  • Justerat nettoresultat uppgick till 32 (77) Mkr, motsvarande 0,89 (2,16) kronor per aktie.
  • Operativt kassaflöde justerat för köpeskillingar för förvärv ökade till 641 (512) Mkr. Operativt kassaflöde inklusive förvärv uppgick till 121 (512) Mkr.
  • Cash conversion ökade till 137 (122) procent, om köpeskillingar för förvärv exkluderas.
  • I februari 2024 förvärvade Elanders nästan 90 procent av aktierna i det engelska bolaget Bishopsgate Newco Ltd. Bolaget omsatte 27 MGBP under 2023 med väldigt god lönsamhet.
  • Efter balansdagen har resterande 20 procent av aktierna i det amerikanska bolaget Bergen Logistics förvärvats till en köpeskilling om 47 MUSD. Sedan Bergen förvärvades i november 2021 har bolaget haft en tillväxt på cirka 60 procent med väldigt god lönsamhet.

Ytterligare information om Elanders finns tillgänglig på vår hemsida, www.elanders.com, eller kan efterfrågas via e-post från info@elanders.com.

Frågor kring denna rapport kan ställas till:

Magnus Nilsson
Vd och koncernchef
Tel. 031 - 750 07 50

Åsa Vilsson
Tillförordnad ekonomidirektör
Tel. 031 - 750 07 50

Elanders AB (publ)
(org.nr. 556008-1621)
Flöjelbergsgatan 1 C
431 37 Mölndal
Tel. 031 - 750 00 00

Denna information är sådan information som Elanders AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 10.00 CET.

Bilaga

Aktia och Swedbank ingår strategiskt partnerskap23.5.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Pressmeddelande Aktia Bank Abp 23.5.2024 kl. 14.00 Aktia och Swedbank har ingått ett strategiskt partnerskap som etablerar ett långsiktigt samarbete för att bättre betjäna bägge bankers företagskunder. Den 23 maj undertecknade Aktia och Swedbank ett avtal om ett strategiskt partnerskap för att samarbeta på den finska marknaden. Partnerskapet är nästa steg i en lång relation av att göra affärer tillsammans i Finland. Samarbetet kommer att skapa en grund för båda parter att uppnå sina långsiktiga mål på den finländska marknaden. Intentionen är att komplettera varandra för att kunna betjäna kunderna ännu bättre. I anslutning till partnerskapet kommer Swedbank att avveckla sina cash management-tjänster och betaltjänster i Finland. Swedbanks företagskunder i Finland har möjlighet att i fortsättningen betjänas av Aktia. Dessutom kommer Aktia att kunna utnyttja de investeringar som banken har gjort i leasing- och factoringplattformar via det strategiska partnerskapet och erbjuda dessa tjänste

Kommuniké från årsstämma i Corline Biomedical AB (publ)15.5.2024 16:14:44 CEST | Pressmeddelande