Elanders AB: Rapport från årsstämman 2024

Stämman, som leddes av styrelsens ordförande Dan Frohm, beslöt att:

• fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen,
  • bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023,
  • enligt styrelsens förslag i kallelsen fastställa att utdelning för 2023 lämnas med 4,15 kronor per aktie samt att avstämningsdagen för utdelning är den 23 april 2024, vilket innebär att utdelningen beräknas utsändas genom Euroclear Sweden AB den 26 april 2024,
  • enligt förslaget i kallelsen för verksamhetsåret 2024 bevilja styrelsen arvode inklusive utskottsarbete om totalt 4 512 600 kronor att fördelas inom styrelsen såsom angivits i kallelsen,
  • enligt förslaget i kallelsen till styrelseledamöter för tiden intill dess att årsstämman 2025 hållits utse:
    Carl Bennet (omval)
    Ulrika Dellby (omval)
    Eva Elmstedt (omval)
    Dan Frohm (omval)
    Erik Gabrielson (omval)
    Anna Hallberg (omval)
    Anne Lenerius (omval)
    Magnus Nilsson (omval)
    Johan Trouvé (omval)
  • enligt förslaget i kallelsen utse Dan Frohm till styrelsens ordförande,
  • godkänna det i kallelsen lämnade förslaget till omval av revisionsfirman Öhrlings PricewaterhouseCoopers som revisor,
  • valberedningen inför nästa årsstämma ska formeras och fullgöra uppgifter enligt förslaget i kallelsen, samt
  • godkänna den av styrelsen framlagda ersättningsrapporten avseende ersättningar till ledande befattningshavare.

I sitt anförande redogjorde koncernchefen Magnus Nilsson för koncernens verksamhet samt utveckling under 2023 och det första kvartalet 2024. Med tanke på det mycket utmanande året, präglat av fallande efterfrågan och negativ organisk tillväxt, gjorde Elanders ett relativt bra resultat under 2023. Året avslutades positivt genom ett starkt kassaflöde som möjliggjorde förvärvet av Kammac. Vidare redogjorde Magnus Nilsson även för de satsningar som gjorts samt det hållbarhetsarbete som görs inom koncernen.

Protokoll från stämman kommer att finnas tillgängligt på bolagets hemsida så snart det föreligger i justerat skick.

Elanders AB (publ)

genom
Magnus Nilsson, vd och koncernchef, tel: +46 31 750 07 50

Bilaga