Svenska utmanaren DUG nylanserar - ska få fler att välja potatis i dryckeshyllan

Dela

Den svenska potatisdrycken och hållbara uppstickaren DUG gör nu en nylansering och uppdaterar både insida och utsida. Med nytt recept och ett helt nytt utseende sätts fokus på själva råvaran potatis och dess hållbarhetsfördelar. Företaget vill inspirera fler att våga testa nytt och uppleva potatis även i dryckesformat.

Samtliga DUG-produkter
Samtliga DUG-produkter

Potatisens egenskaper gör att den passar mycket väl i dryck såväl som matlagning och är dessutom mer hållbar än andra växtbaserade alternativ. DUG är därför en utmanare till inte bara traditionella mejeriprodukter, utan även till all annan växtbaserad dryck. Efter att ha börjat i liten skala, slår företaget nu på stora trumman och nylanseras i Sverige med ett uppdaterat recept och helt ny design där själva potatisen och dess hållbara egenskaper står i centrum.

Bakom uppfinningen står Eva Tornberg, professor vid Lunds universitet. Drycken är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Under året kommer DUG även lanseras på flera europeiska marknader.

– Potatis i kaffet, kan det verkligen vara något? Faktum är att potatisen är en genial råvara. Först och främst ger den en supergod och mångsidig dryck, som dessutom är det mest hållbara alternativet på marknaden med lågt klimatavtryck. Den är även fullproppad med näring. Nu vill vi se en potatisrevolution som börjar med att fler vågar sträcka sig efter potatis i dryckeshyllan, säger Helene Nielsen, vd på Veg of Lund.

Potatisen har flera hållbarhetsfördelar jämfört med alternativ som havre, sojabönor, mandel och mejeriprodukter. Den kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck en 69 procent lägre klimatpåverkan.

– Tänk om förpackningar kunde tala. I så fall skulle de nya DUG-förpackningarna ropa från hyllan: ”Hej, genius – ta mig!”. Framsidan förklarar blixtsnabbt vad drycken går att använda till, medan sidopanelen berättar hur mycket mindre miljöverkan DUG har jämfört med konkurrenterna inom not-milk-kategorin. Nu ser förpackningen lika härlig ut som drycken smakar, säger copywriter Mattias Åkerberg som ligger bakom nya förpackningsdesignen.

Potatisdrycken finns i varianterna DUG Original, DUG Barista och DUG Unsweetened, och de nya förpackningarna finns i handeln från april. Alla produkter är växtbaserade och fria från gluten, laktos, soja och nötter. Rekommenderat cirkapris: 21 kr per liter.

Fyra superkrafter hos potatisen

  1. Potatis är en av världens mest hållbara grödor med ett mycket lågt klimatavtryck
  2. Potatis är full av antioxidanter och innehåller nästan alla näringsämnen vi människor behöver
  3. Potatis kan växa i rymden och behöver väldigt lite resurser för att frodas
  4. Potatisen räddade Europa från svält under 1800-talet

DUG presenteras nu även för skolkök runtom i Sverige. För mer information, besök dugdrinks.com.

Kontakter

Bilder

Samtliga DUG-produkter
Samtliga DUG-produkter
Ladda ned bild
DUG
DUG
Ladda ned bild
DUG Original
DUG Original
Ladda ned bild
Helen Nielsen, vd Veg of Lund
Helen Nielsen, vd Veg of Lund
Ladda ned bild

Dokument

DUG är ett svenskt varumärke med rötterna i vetenskap och forskning av Professor Eva Tornberg vid Lunds universitet. Det är där vi tagit fram vår patenterade emulsionsteknologi och fortsätter att utveckla nya sätt att ta vara på potatisens krafter och skapa innovativa livsmedel. Våra växtbaserade drycker säljs just nu i butiker i Sverige, Storbritannien och på Irland. Varumärket DUG ägs av Veg of Lund.

Följ DUG

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från DUG

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye