Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
SI har undersökt hur Sverige uppfattas av allmänheten i ett antal länder i Mellanöstern, Nordafrika, Asien och Turkiet, hur medierapporteringen om Sverige varit och i vilken grad den har påverkat uppfattningen, samt hur svenska näringslivsrepresentanter i dessa länder upplevt det gångna året.
- 2023 var ett år då händelser i Sverige fick stor internationell uppmärksamhet och allvarliga säkerhetsmässiga konsekvenser. Påverkan på bilden av Sverige har dock varit mindre omfattande än befarat, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för SI.
Studien visar att:
- medierapporteringen om Sverige har varit kritisk och mycket omfattande. En av tre av de tillfrågade har tagit del av information om koranbränningar samt en av fem har tagit del av budskapen kopplade till påverkanskampanjen mot LVU
- händelserna har haft en begränsad påverkan på svenska företag i regionen
- en majoritet i länderna är positivt eller neutralt inställda till Sverige
- uppfattningen är mer negativ än i andra länder som SI har studerat
- den enskilda individens erfarenhet av Sverige och världen i stort, grundläggande värderingar och individuella drivkrafter är avgörande för dennes syn på Sverige.
Erfarenhet av Sverige bygger motståndskraft
Trots en kritisk och omfattande medierapportering är en majoritet av de tillfrågade fortsatt positiv eller neutral till Sverige. Den negativa uppfattningen är begränsad till vissa länder, bland andra Saudiarabien, Iran, Irak och Pakistan. Endast en av tio av de totalt antal svarande uppger att de fått en försämrad och mer negativ bild av Sverige.
- Studien visar att erfarenhet av Sverige skapar motståndskraft mot en försämrad uppfattning om oss. Har en person egna positiva upplevelser som förknippas med Sverige är steget längre till att den ändrar uppfattning vid vilseledande eller negativa påståenden. Därför är det av stor vikt att vi fortsätter att främja och sprida kunskap om Sverige till allmänheten i regionen, säger Madeleine Sjöstedt.
För att kunna utveckla arbetet i den riktningen har SI tagit fram ett antal personas, eller persontyper, som baseras på bland annat attityd till Sverige, utbildningsnivå, värderingar och erfarenhet av Sverige. Dessa kan användas för att illustrera hur olika aspekter påverkar synen på Sverige, samt som underlag i utvecklingen av strategier för att öka kännedom om och förtroendet för Sverige i regionen.
Svenska företag viktiga företrädare för Sverige
Drygt hälften av de tillfrågade svenska företagen som intervjuats vittnar om att de varit oroliga för en negativ påverkan till följd av koranbränningarna och LVU-kampanjen. Rapporteringen har dock inte påverkat deras möjligheter att göra affärer på sikt.
Studien visar att det svenska varumärket står starkt och att svenska företag i de undersökta länderna har en viktig roll som bärare av svenska lösningar och värderingar, men den oroväckande utvecklingen i regionen innebär stora utmaningar för svenska aktörer.
Del ett av SI:s studie av Sverigebilden i Mellanöstern, Nordafrika, Asien och Turkiet släpptes i december 2023. Den belyser allmänhetens uppfattning om Sverige och går att läsa här.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press OfficerSvenska institutet
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum