Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
![Solig sommarmorgon med dis över en tågräls.](/data/images/public/3235769/3441061/5bbeca62-e099-4d50-b131-446c73fe2969-w_720.jpeg)
Transportstyrelsens följer tillsammans med Järnvägsgruppen på Kungliga Tekniska högskolan årligen utvecklingen av utbud och priser inom persontrafik på järnväg.
Sedan 2021 har det långväga tågutbudet vuxit kontinuerligt. Under 2023 ökade utbudet på sträckorna som ingår i undersökningen med 7 procent och är nu tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Under samma period har flyg- och bussutbudet utvecklats i långsammare takt.
– Tåget står i dag för en större andel av den långväga trafiken, jämfört med innan pandemin. Nya vanor i spåren av pandemin, med till exempel en ökad andel digitala möten i stället för möten på plats, har sannolikt försvårat flygets återhämtning, säger Jonathan Sundin.
Dyrare att ta tåget – för den som ska resa långt
Mätningen visar också att priset på långväga tågresor i genomsnitt har höjts under året.
– I årets rapport ser vi att det i genomsnitt har blivit dyrare att resa med långväga tåg under 2023. Jämfört med 2022 har snittpriset för en andraklassbiljett för resor med långväga tåg ökat med 13 procent, säger Jonathan Sundin, utredare.
Den allmänna prisutvecklingen i landet ökade under motsvarande period, oktober 2022 till oktober 2023, med knappt 7 procent.
Efterfrågan på fritidsresor har ökat och den begränsade tillgången på billiga biljetter har medfört att resenärer har fått betala mer för sina tågresor.
Prisutvecklingen varierar mellan olika sträckor
Skillnaderna är tydliga mellan sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Snittpriserna på sträckan Stockholm-Göteborg har stadigt minskat över tid, medan utvecklingen har varit den motsatta på sträckan Stockholm-Malmö
– Den skilda utvecklingen mellan sträckorna är intressant eftersom det illustrerar hur konkurrensen påverkar prisutvecklingen. På sträckan Stockholm-Göteborg är konkurrensen såväl inom som mellan trafikslagen omfattande. Det leder till en stark priskonkurrens mellan tågoperatörerna och ger ett förhållandevis stort utbud i relation till de resor som görs, säger Jonathan Sundin.
Ökad turtäthet och lägre biljettpriser över tid
Över tid har det skett en utveckling som varit till godo för resenärerna, bland annat en ökad turtäthet och i genomsnitt lägre biljettpriser. Under 2023 har dock problem som lokförarbrist och trafikstörningarna i viss mån begränsat utbudet.
– Fler avgångar, snabbare restider och lägre biljettpriser har historiskt lockat fler resenärer till järnvägen. Men resenärerna behöver också kunna lita på att tågen kommer och går som de ska, annars riskerar tillväxten att stanna av, säger Jonathan Sundin.
Nyckelord
Kontakter
Jonathan SundinUtredare
Tel:010-495 55 56jonathan.sundin@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Återkallat tillstånd för snöskoterutbildare i norra och Mellansverige3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
En snöskoterutbildare lever inte upp till kraven som ställs för att få utbilda. ”Det handlar om att kunna leverera en god utbildning som främjar trafiksäkerheten. Som tillståndshavare inom förarutbildningen är det grundläggande att ha rutiner för egenkontroll som säkerställer att verksamheten bedrivs enligt fastställda krav,” säger Björn Strandh, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Försöksverksamhet för tunga lastbilar på alternativa bränslen1.7.2024 08:14:00 CEST | Nyheter
Från och med den 1 juli kan nu Transportstyrelsen pröva ansökningar till en ny försöksverksamhet. Tillståndet gör det möjligt för organisationer att få undantag från körkortslagen för deras förare med körkortsbehörighet B att köra tyngre lastbilar (totalvikt på 4 250 kilogram) som drivs med el, gas eller är hybrid.
Ingen omkom inom yrkessjöfarten24.6.2024 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Under förra året var det ingen som omkom inom yrkessjöfarten, och färre personer rapporterades skadade. Inom fritidssjöfarten ökade däremot antalet omkomna med fem personer.
Flygbranschen tar ställning med ny policy19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka.
Maj – en mörk trafikmånad17.6.2024 08:14:00 CEST | Pressmeddelande
Maj är årets hittills mest olycksdrabbade månad. Hela 29 personer miste livet i trafiken och ytterligare 1 292 personer skadades, varav 172 svårt och 1 120 lindrigt. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum