Sverige arrangerar bandy-VM 2025 för P17 och P19

Sverige arrangerar kommande dubbelmästerskap för P17 och P19 i januari 2025. Beslutet har tagits av FIB, det internationella bandyförbundet.

Foto:Gert Holmér

Det står nu klart att Sverige arrangerar VM för P17 och P19 i januari 2025. Senaste gången Sverige arrangerade VM för P17 och P19 var 2023 i Göteborg i Ruddalens ishall. Båda de svenska landslagen tog guld. 2023 var även första gången som turneringarna slogs ihop till ett dubbelmästerskap och kommande VM-turnering kommer att genomföras enligt samma modell.

– Det är mycket glädjande att kunna presentera den här nyheten. Både spelmässigt och för publiken var dubbelmästerskapet 2023 en succé. Det var många högkvalitativa matcher under en komprimerad tidsperiod, vilket gav en verkligt fin upplevelse för spelarna och för åskådarna på plats, säger Pär Gustafsson, generalsekreterare på Svenska Bandyförbundet.

– Att vi arrangerar P17- och P19-VM är också en naturlig följd av att Sverige och Svenska Bandyförbundet tagit en tydlig ledande position inom den internationell bandyn. Kommande säsong kommer vi att arrangera fem VM-turneringar av sex, som läget ser ut nu, säger Pär Gustafsson.

Spelort och datum

VM kommer att spelas under tredje helgen i januari 2025. Spelort för mästerskapet är ännu inte klart. Ett erbjudande kommer att gå ut till bandyklubbarna, att de kan inkomma med en ansökan om att bli arrangörsförening.

Det svenska P19-landslaget är regerande världsmästare efter att ha vunnit VM i Oslo i januari 2024. P17-landslaget är världstvåa efter VM 2024 som spelades i finska Mikkeli.

Sedan tidigare är det även klart att Sverige arrangerar dam- och herr-VM i mars 2025.

Om Svensk bandy

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.