Flera framsteg på vägen mot framtidens autonoma flygplats
Autonoma mätningar av landningsbanans yta samt fler möjligheter att övervaka fordon och drönare på flygplatser. Ett treårigt forskningsprojekt vid Mittuniversitetet har gjort flera framsteg för att skapa framtidens flygplats med säkra och kostnadseffektiva lösningar.
– Vi har haft mycket starka samarbetspartners som bidragit till ny kunskap och förutom de resultat som vi nått har vi tillsammans också identifierat flera nya forskningsutmaningar, säger Benny Thörnberg, docent vid Mittuniversitetet.
Inom projektet har bland annat en självkörande fyrhjuling tagits fram för att mäta ytan på flygplatsens landningsbanor. Mätsystemet som används kombinerar laser- och kamerateknik och har vidareutvecklats av projektets företagspartner Klimator och anpassats till flygplatsens särskilda förutsättningar och behov. Utvecklingen av autonom teknik för att mäta friktionen på landningsbanor är avgörande för flygsäkerhet och en viktig framgång i projektet.
– Den nya tekniken kan mäta över en större yta, i stället för endast en mätpunkt på landningsbanan. Systemet kan också avgöra om ytan är torr eller blöt, består av snö, slask eller is, vilket kan vara väldigt svårt att upptäcka med blotta ögat. Tillsammans med information om ytans friktion ger tekniken ett viktigt beslutsunderlag för flygplatsens personal, säger Torbjörn Gustavsson, chef för forskning och utveckling på företaget Klimator.
Projektet har också utvidgat säkerhetssystemet DRIWS så att flygledare som befinner sig på annan ort kan ta del av den information som systemet ger.
– Det här systemet fungerar som ett osynligt stängsel kring landningsbanan där alla uppkopplade fordon begär tillstånd för att beträda banan och ett larm utlöses vid felaktig överträdelse. Det gör att flygledarna kan se vilka fordon som befinner sig på landningsbanan även vid exempelvis tjock dimma och extremt dålig sikt, berättar Erik Bäckman, ansvarig för det fjärrstyrda flygledningstornet i Sundsvall.
Antalet drönare i samhället har på senare år exploderat och det har också blivit en ny utmaning för flygplatsens personal. Därför har systemet även utvecklats för användning av positionering av drönare vilket kan vara värdefullt vid till exempel räddningsinsatser där man kan använda tekniken för säker start och landning av drönare på flygplatser och säkerställa att drönaren inte påverkar flygtrafiken.
– Att med hjälp av drönarteknik snabbt få en överblick av en olycksplats ger värdefull information för att räddningstjänsten ska kunna planera insatsen effektivt, spara tid, rädda liv och minska konsekvenserna, säger Anders Lundin, produktionsplanerare på Region Västernorrland.
Forskarna vid Mittuniversitetet har tack vare projektet identifierat flera nya forskningsutmaningar för framtiden. Man vill bland annat undersöka om kameratekniken kan vidareutvecklas för att även mäta mängden kemikalier på landningsbanan eftersom kemikalier används för bland annat halkbekämpning.
– Vi vill också undersöka om det är möjligt att göra lasermätningar på längre avstånd, till exempel från en drönare, och hur olika väder påverkar mätmetoden. Vi startar också ett nytt projekt där vi ska forska kring sensorteknologi för att mäta mängden kemikalier på landningsbanor, säger Benny Thörnberg, forskare vid Mittuniversitetet.
I projektet samarbetade Mittuniversitetet med Örnsköldsviks Airport, Klimator, Saab, Luleå Tekniska Universitet, Combitech, RISE, Luftfartsverket, Örnsköldsviks kommun och Region Västernorrland. Projektet finansierades med stöd av Vinnova.
Se filmen om autonom mätning av landningsbanans yta: https://youtu.be/mL_EDheGxR8
Se filmen om att flygleda drönare från flygplatser – kan bidra till att rädda liv vid olycksplatser: https://youtu.be/2-PjWvsH6l8
Kontaktpersoner:
Benny Thörnberg, forskare vid Mittuniversitetet, 010-142 89 17, benny.thornberg@miun.se
Robert Gyllroth, VD, Örnsköldsvik Airport, 0660-874 21 eller 070-528 74 21, robert.gyllroth@oer.se
Torbjörn Gustavsson, chef för forskning och utveckling, Klimator, 0709-170 252, torbjorn.gustavsson@klimator.se
Erik Bäckman, COO RTC Sundsvall, Saab Digital Air Traffic Solutions AB, 010-216 07 41,
erik.backman@saabgroup.com
Anders Lundin, produktionsplanerare,Region Västernorrland, anders.lundin@rvn.se
Johan Casselgren, forskare vid Luleå Tekniska Universitet, 0920-491409, johan.casselgren@ltu.se
Patrik Jonsson, Combitech, 0734-460318, patrik.jonsson@combitech.com
Maria Wall Petrini, CEO, LFV Aviation Consulting AB, 070-814 86 53, maria.wallpetrini@lfv.se
Anna-Maria Selvehed, Projektledare vid Mittuniversitetet, 010-142 86 97, anna-maria.selvehed@miun.se
Nyckelord
Kontakter
Ronney WickzellPresskommunikatör
Tel:070-389 77 72ronney.wickzell@miun.seBilder
Länkar
Om Mittuniversitetet
Mittuniversitetet är ett lärosäte där människor möts, inspireras och tänker nytt. Vi finns i Sundsvall och Östersund, och har ett brett utbud av utbildningar både på campus och på distans. Goda relationer med omvärlden ger vår forskning och utbildning en stadig förankring i samhället och, inte minst, i regionen.
Följ Mittuniversitetet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mittuniversitetet
”Gränsgångare" ska föra akademi och näringsliv närmare varandra29.4.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Mittuniversitetet tar ett nytt steg för att överbrygga klyftan mellan akademin och näringslivet genom det nyskapande initiativet "Gränsgångare". Målet är bidra till att forskning leder till fler nya företagsidéer samtidigt som det främjar innovation och hållbar utveckling i regionen.
Polarforskning ger Mittuniversitetet unikt värdskap26.4.2024 08:31:57 CEST | Pressmeddelande
När den internationella polarforskningskonferensen Polar Law Symposium för första gången gästar Sverige står Mittuniversitetet värd. I slutet av september samlas 100-talet forskare från hela världen för att dela med sig av aktuell forskning som rör världens polarområden.
Forskning bidrar till att förebygga takskador orsakade av tung snö3.4.2024 08:42:41 CEST | Pressmeddelande
Mycket och tung snö påverkar både trafiksäkerhet och byggnader. Nu har forskare vid forskningscentret STC på Mittuniversitetet och Härnösandsföretaget Starbit skapat en AI-modell som kontaktlöst kan mäta vikten på snö, och därmed ge en möjlighet att förhindra skador på byggnader och rasolyckor.
Avslöjande projekt om digitalisering21.3.2024 08:47:43 CET | Pressmeddelande
Alla har problem med digitalisering, men ingen låtsas om det. Sex kommuner samt Region Västernorrland samarbetar nu därför med Mittuniversitetet för att ta reda på hur det egentligen ser bakom kulisserna.
Tjugomiljonersprojekt bidrar till hållbar utveckling och stärkt tillväxt12.3.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Hur klarar vi sportens, idrotten och friluftslivets efterfrågan på utrustning och exempelvis snö på miljömässigt hållbart sätt när klimatet blir varmare? Det är ett av många fokus i Mittuniversitetets Sports Tech Research Centers nya hållbarhetsprojekt ”Flerdimensionell hållbarhet”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum