Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
De som tecknat leasingavtal där Den Norske Bank, DNB, är finansiär fick en obehaglig överraskning när räntorna började stiga. Det visade sig att den fasta månadskostnad som framhölls i marknadsföringen inte alls var fast. Tvärtom förbehöll sig banken rätten att höja avgiften utifrån alla möjliga skäl. Och om man som konsument ville hoppa av när kostnaderna ökade möttes man av beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader. Eftersom leasingen löper på tre år kunde det röra sig om mycket stora belopp.
Vilseledande och oskäligt
– En riktigt kalldusch. Säljargumentet var ju just tryggheten i att ha en fast månadskostnad. Och så plötsligt sticker kostnaderna i väg. Konsumentombudsmannen anser att banken använt både vilseledande och oskäliga avtalsvillkor, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
De mest framträdande försäljningsargumenten för att långtidshyra bilen i stället för att köpa den kontant eller på kredit var att det var tryggt och enkelt, att kostnaden var fast och förutsägbar och att allt ingick i hyran förutom drivmedel, försäkring och vägtrafikskatt.
Många berörda
En lång rad bilhandlare har förmedlat leasingkontrakten där DNB är motpart. Totalt rör det sig om 30 000 leasingavtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av kraftigt ökade kostnader. Och många har vänt sig till Konsumentverket för att protestera. Sedan 2020 har myndighetens vägledning tagit emot ett 70-tal klagomål och frågor samt ett 50-tal anmälningar som rör DNB och leasingavtalen.
Två bokstäver, f och n, i avtalet är det banken anger skulle visa att den fasta månadskostnaden inte alls är fast. Enligt DNB ska det tolkas som att månadskostnaden för närvarande är ett visst belopp, men att det inte är en fast kostnad.
Domstolen får pröva
– Helt obegripligt och djupt oseriöst. När hela marknadsföringen betonar tryggheten i att man får en fast månadskostnad så tycker banken att det räcker att skriva ”f n” för att friskriva sig från löftena, säger Pär Magnusson.
KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen prövar om banken använt vilseledande och oskäliga villkor. Myndighetens stämningsansökan riktas mot DNB:s svenska filial.
Kontakter
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum