Demensförbundet

Demensförbundet invalt som medlem i Alzheimer's Disease International

Den internationella organisationen Alzheimer’s Disease International valde på tisdagen in Demensförbundet som medlem i organisationen. Demensförbundet är därmed Sveriges representant i organisationen. Globalt arbetar Alzheimer's Disease International för att regeringar ska prioritera och förstå vikten av att erkänna demens som en globalt prioriterad hälsofråga, det gör ADI genom att kampanja för bättre politik från regeringar och uppmuntra investeringar och innovation i demensforskning.

”Det är glädjande att se att Demensförbundet nu blir medlem av Alzheimer´s Disease International och att vi fullt ut kan stödja och medverka till att stärka Alzheimer´s Disease Internationals arbete för personer med demenssjukdom, och samtidigt vara en del av ett internationellt nätverk där vi tillsammans skapar förändring”, säger Liselotte Björk, förbundsordförande Demensförbundet.

ADI grundades 1984 på initiativ av Alzheimerföreningarna i USA, Storbritannien, Australien och Kanada. Organisationen har över 100 medlemmar, vanligtvis en i varje land. Varje medlem är en ideell organisation som fokuserar på att stödja personer som lever med demens, deras familjer och yrkesverksamma inom demensvården.

Fakta om ADI

ADI is the international federation of 105 Alzheimer associations and federations around the world, in official relations with the World Health Organization. ADI’s vision is prevention, care and inclusion today, and cure tomorrow. ADI believes that the key to winning the fight against dementia lies in a unique combination of global solutions and local knowledge.

För mer information, besök www.alzint.org, på X, Linkedin, Facebook och Instagram på @AlzDisInt

Om Demensförbundet

Demensförbundet är Sveriges största patient- och anhörigorganisation för personer med demenssjukdom och  deras anhöriga. Vår viktigaste uppgift är att stödja och företräda våra medlemmar.

• Vi finns till för personer med demenssjukdom och deras anhöriga
  • Vi erbjuder rådgivning och stöd
  • Vi bevakar våra medlemmars rättigheter
  • Vi sprider kunskap om demenssjukdomar i samhället
  • Vi informerar och påverkar politiker och tjänstemän
  • Vi stödjer forskning och utveckling inom demensområdet via vår insamlingsstiftelse Demensfonden
  • Vi driver på utvecklingen av ett demensvänligt samhälle

Tillsammans är vi närmare 9000 medlemmar i 106 föreningar som jobbar för att skapa ett bättre liv för personer med demenssjukdom och anhöriga i hela landet. Välkommen - du också!

Följ Demensförbundet

Senaste pressmeddelandena från Demensförbundet