Lidl och Ätbart växlar upp arbetet med matsvinn
Livsmedelskedjan Lidl och den ideella föreningen Ätbart inleder ett samarbete för att minska matsvinnet och bistå människor i socioekonomisk utsatthet.

Sedan 2016 har Lidl donerat livsmedel från 110 butiker till hjälporganisationer i de tre storstadsregionerna.
– Nu växlar vi upp vårt arbete tillsammans med Ätbart för att kunna omfördela mat från fler butiker till matbanker runt om i landet. Målet är att involvera alla Lidls 205 butiker, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Samarbetet med Ätbart är en del av Lids långsiktiga arbete för att ta hand om mat som fortfarande går att äta. Målet är att halvera matsvinnet i den egna verksamheten mellan 2017 och 2025. Distributionen av mat från fler butiker möjliggörs nu tack vare Svenska matbanksnätverket, där uppgifter om drygt 220 matbanker finns samlade. Under våren inleds ett arbete för att matcha dem med Lidl-butiker runtom i landet.
– Vi på Ätbart är glada över att kunna bidra till en effektiv och schysst samverkan mellan livsmedelsbutiker och ideella organisationer. Vi kan inte acceptera att fullgoda livsmedel kasseras, samtidigt som det blir allt dyrare för både utsatta individer och organisationer som bistår människor med matstöd att köpa livsmedel. Samarbetet med Lidl är ett sätt att stävja det stora resursslöseri som matsvinn faktiskt innebär, säger Li Kristjansdottir, projektledare på Ätbart.
Utöver samarbeten med ideella organisationer och matbanker har Lidl de senaste åren även vidareutvecklat konceptet ”Ta vara på” som ett led i att minska matsvinnet. Kunder kan exempelvis köpa påsar med gårdagens bröd eller frukt och grönt med skönhetsfläckar till rabatterat pris.
– Med våra ambitiösa matsvinnsmål är det viktigt att kroka arm med andra aktörer och att jobba på flera olika plan för att minska matsvinnet. Genom samarbetet med Ätbart kan vi bli ännu bättre på att ta vara på fullt ätbara livsmedel, vilket är en vinst både för människor och planeten, säger Anneli Bylund.
Fakta: Lidls arbete för att minska matsvinn
Under 2023 lyckades Lidl rädda 6,6 miljoner kilo mat från att bli matsvinn genom en kombination av donationer och ”Ta vara på”. Det är en ökning med 130 000 kilo jämfört med föregående år.
Utöver att sälja påsar med bröd samt frukt och grönt innebär ”Ta vara på” även att matvaror inom kyl, kött, fisk och fågel som ligger nära bäst före-datum eller sista förbrukningsdag, rabatteras med 30 procent och på bäst före-datum eller sista förbrukningsdag med 50 procent.
Fakta: Ätbart och Svenska matbanksnätverket
Ätbart är en ideell förening med syfte att minska matsvinnet och matfattigdomen i Sverige. Målet är att minska Sveriges matsvinn med 50 procent innan år 2030.
Ätbart driver Svenska matbanksnätverket och stöttar matbanker med utbildningsmaterial och råd, säkerställer att matbankerna har tillgång till rätt information rörande livsmedelshantering, känner till sina rättigheter och är registrerade hos relevanta tillsynsmyndigheter.
Matbanksrapporten som Ätbart tagit fram visar att:
- Minst 50 000 svenska hushåll tar del av donerade livsmedel varje år.
- Cirka 9 500 ton livsmedel doneras från livsmedelsföretag varje år.
- Det finns minst 220 matbanker i Sverige.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum