SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.

Varje år prisar International News Media Association, INMA, mediebolag i hela världen som utmärkt sig genom innovativa journalistiska satsningar och effektiva affärsstrategier.
I år gick priset för bästa nya digitala produkt till SvD Kompakt, Svenska Dagbladets nyhetstjänst för unga och nyfikna läsare.
– Det är otroligt roligt att SvD Kompakt får detta fina erkännande, i hård konkurrens med internationella medier från Kanada, USA, Finland med mera. Jag är väldigt stolt över de nytänkande journalister och utvecklare vi har på SvD, som har både mod och förmåga att skapa en innovativ och annorlunda nyhetstjänst, säger Lisa Irenius, vd och chefredaktör för Svenska Dagbladet.
SvD Kompakt har tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter, och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll. Men bakom framgången står också ett nära samarbete mellan flera olika avdelningar på tidningen, som samlat både journalister, produktutvecklare och affär/marknad.
– Att vinna ett pris på den här nivån är såklart ett fantastiskt fint kvitto på vi lyckats ta fram en nyskapade produkt. Redaktionen och hela teamet bakom Kompakt har gjort ett lysande jobb för att ta oss dit vi är i dag, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef på Svenska Dagbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum