Majblommans Riksförbund

Majblomman och H&M inleder samarbete

Dela
Majblomman och H&M inleder efterlängtat samarbete. Foto: Patrik Roos
Majblomman och H&M inleder efterlängtat samarbete. Foto: Patrik Roos

Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M.

Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande.

När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M.

Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de här värdecheckarna som är så efterfrågade. Vi jobbar ständigt mot nya samarbeten med näringslivet. Det är en nödvändighet för att rå på de samhällsproblem vi ser, och det ger oss som barnrättsorganisation extra muskler, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell 

Karen O'Rourke, försäljningschef H&M Norden:

- Vi på H&M är otroligt glada över detta samarbete med Majblomman. Genom vårt partnerskap hoppas vi kunna stötta och lyfta Majblommans viktiga arbete för barn och unga i samhället. Vi hoppas även inspirera till fler positiva initiativ i samhället. Att kunna bidra till Majblommans arbete är något vi är jättestolta över!  

De senaste åren har Majblomman arbetat hårt för att möta barns ökade behov i skenet av inflation, kostnadsökningar och en orolig omvärld. Majblommeföreningar över hela landet rapporterar om fler ansökningar från barn och unga, och om nya grupper som söker stöd hos Majblomman. Mot bakgrund av detta har Majblommans arbete intensifierats. Samarbetet med H&M blir en viktig del i denna process.

Kontakter

Om oss

Majblomman är en ideell organisation som verkar för barns rättigheter i Sverige sedan år 1907. Varje vår säljer barn över hela landet majblommor. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. 

Följ oss på Facebook och Instagram!

Följ Majblommans Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund

Majblommans jätterekord: 90 miljoner23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv vår kan Majblomman nu summera barnens insats. Årets majblommeförsäljning resulterade i en insamling på 90 miljoner kronor. En makalös ökning med hela 14 miljoner jämfört föregående års rekordnotering. Majblommans generalsekreterare Åse Henell: - Ett helt fantastisk resultat! Att barnen som säljer majblommor skulle passera 90-miljonersstrecket var bortom alla förväntningar. Vi på Majblomman är överväldigade, och vill verkligen tacka alla barn, alla volontärer och alla majblommeköpare som har bidragit. Majblommans insamling 2024 bygger på den klassiska försäljningen av majblommor på gator och torg, kompletterat av en robust digital struktur där varje barn har en personlig webbshop. Samtidigt jobbar Majblomman kommunikativt kring ändamålet, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta har sannolikt bidragit till att fler barn vill sälja majblommor. Organisationen noterar ett ökat intresse: ca 51 000 unga majblommeförsäljare deltog i årets insamling, vilket är en ökning

Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande

Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye