Norra Timber - Sverige

Ny sågverkschef i Hissmofors

Norra Timbers sågverk i Hissmofors har fått en ny chef – skogsälskaren Thomas Haiduga.

– Jag är väldigt glad över tjänsten. Norra Timber är ett företag med traditioner, men samtidigt med moderna tankesätt. Det är väldigt utvecklande, säger han.

Thomas Haiduga, ny sågverkschef för Norra Timbers sågverk i Hissmofors
Thomas Haiduga, ny sågverkschef för Norra Timbers sågverk i Hissmofors Foto: William Falk

Thomas Haiduga kommer från en liten alpby i tyska Bayern och har alltid älskat trä. Sin första hyvelbänk fick han när han var fem år och efter studenten väntade flera olika trärelaterade utbildningar – bland annat till möbelsnickare och civilingenjör inom träteknik.

Han flyttade till Sverige 2013 och fick jobb på Norrskog Wood Products, NWP, som Norra Timbers ägare Norra Skog senare fusionerades med. Där arbetade han som produktionschef på sågverket i Östavall i Västernorrland. År 2020 lades sågverket ned och Thomas Haiduga började på Data-Polarna i Skellefteå.

– Jag har alltid jobbat med trä och sågverk, även Data-Polarna har en stark anknytning till träbranschen. Där utvecklade vi digitala system till framför allt sågverksindustrin. Att även ha varit på datasidan har gett mig djup insyn i digitaliseringen och hur vi kan optimera våra processer, säger Thomas Haiduga.

Han fortsätter:

– Jag ser fram emot att få vara med på resan där vi utvecklar något tillsammans, blir bättre och ser resultatet i verkligheten. Företaget är 100 år gammalt, men man är ändå modern i hur man hanterar personal, hur man jobbar tillsammans, hur man sätter upp mål tillsammans och följer upp dem. Norra Timber är också långt fram då det gäller digitalisering, vilket är av stor vikt för framtiden.

Thomas Haiduga tillträdde sin tjänst den 25 mars.

– Vi är väldigt glada över rekryteringen. Thomas har hög kompetens och är med sin erfarenhet en perfekt rekrytering för Hissmofors. Vi är glada över att ha fått med honom i gänget, säger Henrik Jönsson, industrichef på Norra Timber.

Jönsson menar att Norra Timber är verksamt i en tuff bransch, men att man har långsiktiga investeringsplaner för sågverket i Hissmofors – för att vara konkurrenskraftiga framåt.

– Våra medarbetare bor i området, vilket innebär att sågverket bidrar till både lokala arbetstillfällen och smarta klimatprodukter. Norra Timber i Hissmofors strävar mot att skapa så högt värde som möjlighet för både medlemmar och ortsbor genom att hela tiden förbättra sågen och ta till vara på skogsråvaran på bästa sätt, säger Henrik Jönsson.

Sågverket I Hissmofors har i nuläget en årsproduktion på cirka 170 000 kubikmeter, med målsättningen att öka produktionen till 200 000 kubikmeter inom de närmsta två åren. Här sågas och hyvlas gran och tall till brädor och plank, och trävarorna skickas vidare till kunder både i Sverige och utomlands. För att ta tillvara på alla delar av skogens råvara tillverkas Stallströ och Lantbruksströ av kutterspånet från hyveln. Det blir en ströprodukt som är ren och fri från damm, vilket skapar en hälsosam miljö både för djur och människor. I dag arbetar cirka 70 personer på sågen och hyvleriet, som ligger belägen strax utanför Krokom.

Epost: thomas.haiduga@norraskog.se

Thomas Haiduga, ny sågverkschef för Norra Timbers sågverk i Hissmofors

Om oss

Norra Timber är ett träförädlingsföretag som arbetar med produktion och leverans till marknader som har höga krav på kvalité, leveransförmåga och leveransprecision. Vårt virke kommer från senvuxna träd med täta årsringar som vuxit i de norrländska skogarna i nästan hundra år  Det är med stor stolthet vi konstaterar att våra sågade och förädlade trävaror blir till klimatsmarta produkter som används över stora delar av världen.