Tetra Pak

Kartongmatchen 2024 avgjord: Över 10 000 elever medverkade i Norden

I hela Norden har över 10 000 elever deltagit i årets upplaga av Kartongmatchen, en skoltävling som startades av Tetra Pak i Sverige 2012. Eleverna lärde sig om återvinning, och utvecklade kreativa lösningar för att förbättra avfallsinsamlingen till miljöns förmån. I Sverige har nu sex skolklasser fått utmärkelser.

Förpackningarna som används för livsmedels- och dryckeskartonger består av värdefulla råmaterial som kan användas om och om igen. I skoltävlingen Kartongmatchen har elever i åldern 6–12 tävlat om att vara bäst på att samla in och återvinna kartongerna.

"Kartongmatchen erbjuder ett unikt och roligt sätt för skolelever att lära sig om sortering och återvinning", säger Amanda Persson, Sustainability Manager Nordics.

"Det har varit inspirerande att se den mängd kreativa idéer, videoklipp och bidrag från eleverna. Deras entusiasm är ett utmärkt exempel på hur ivriga barn och unga är att se till att livsmedels- och dryckeskartonger samlas in för återvinning. Vi hoppas att dessa goda vanor som barnen utvecklar kommer att ha en varaktig effekt", säger Amanda Persson.

"Många människor är inte medvetna om att pappersfibrerna i dryckeskartonger kan återvinnas flera gånger till produkter som köksrullar, skolådor och kartongförpackningar. Nyckeln till att öka återvinningstakten är att förbättra insamlingen av använda dryckeskartonger hemma. Våra initiativ med barn och unga syftar till att inspirera och motivera dem och deras familjer att förbättra sina avfallssorteringsinsatser", förklarar Amanda Persson.

De vinnande klasserna i tävlingen kommer att få ett kontantpris från Tetra Pak, som de kan använda för en aktivitet efter eget val. Dessutom kommer ett av de vinnande bidragen att få se sin återvinningskampanj presenterad på en dryckeskartong.

Med målet att sprida kunskap och öka barn och ungas engagemang i miljön, hållbarhet och återvinning, organiserar Tetra Pak Kartongmatchen i Sverige, Danmark och Finland tillsammans med Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board, Eckes Granini (God Morgon), Eckes Granini/Marli Juissi, Fti, Naturli’, Co-Ro (Sun Lolly), Rynkeby, Fazer Aito och Rinki.

Om Tetra Pak

Tetra Pak är ett ledande företag inom säker livsmedelshantering och förpackning. Genom att arbeta nära med våra kunder och leverantörer, skapar vi pålitliga, innovativa och miljömässigt säkra produkter som varje dag används av hundra miljontals människor i mer än 160 länder. Med mer än 25 000 medarbetare runt om i världen, tror vi på ett ansvarsfullt ledarskap inom vår industri, och affärsmässig hållbarhet.
Vårt löfte “PROTECTS WHAT’S GOOD™,” återspeglar vår vision om att göra livsmedel säkra och tillgängliga överallt.  Mer information finns på www.tetrapak.com.

youtube.com/user/Tetra Pak

Instagram: @tetrapak