Regeringen tyst om ambassadören mot människohandel – obemannad i tre månader

Sedan den 1 februari bemannas inte längre UD:s ambassadör mot människohandel.
– Vi kan inte tolka det på något annat sätt än att regeringen väljer att avskaffa ambassadörsrollen, säger Malpuri Groth, vice generalsekreterare för Sveriges Kvinnoorganisationer.

Malpuri Groth, vice generalsekreterare, Sveriges Kvinnoorgsanisationer
Malpuri Groth, vice generalsekreterare, Sveriges Kvinnoorgsanisationer Foto: Caitlin Littlewood

2006 instiftades en ambassadör mot människohandel, placerad på Utrikesdepartementet, som har i uppdrag att stärka samarbetet med andra länder i kampen mot människohandel. En tjänst som nu stått tom i tre månader.

– Människohandeln fortsätter öka i spåren av Rysslands krig mot Ukraina och andra konflikter. I detta läge väljer regeringen att montera ned det internationella arbetet mot människohandel och prostitution, tvärtemot vad situationen kräver, säger Malpuri Groth, vice generalsekreterare för Sveriges Kvinnoorganisationer.

Arbetet mot organiserad brottslighet är prioriterat för regeringen. Människohandel är den del av och finansierar den grova organiserade brottsligheten och är tydligt sammanlänkad med annan gränsöverskridande brottslighet såsom narkotika- och illegal vapenhandel.

Sveriges Kvinnoorganisationer har upprepade gånger sökt svar om ambassadörens framtid. Malpuri Groth fortsätter:

–  Vi har försökt få besked från regeringsrepresentanter i över tre månader, men möts med oseriösa svar om att det handlar om personalorganisationen. Kvinnoorganisationer och kvinnorättsaktivister från hela världen hör av sig och undrar vad det betyder. Står Sveriges regering inte bakom den svenska sexköpslagen längre? Vad ska vi svara dem?

Regeringen har vid flera tillfällen lyft fram människohandel som prioriterat:

• Under Sveriges EU-ordförandeskap förra året var en av de stora satsningarna ett toppmöte för att komma åt efterfrågan på prostitution genom att kriminalisera köp av sex. Justitieminister Gunnar Strömmer som var ansvarig minister för mötet åtog sig att växla upp arbetet framåt.

• Under FN:s kvinnokommission tidigare i år var jämställdhetsminister Paulina Brandberg tydlig förespråkare av den sexköpslagen och dess effekter i kampen mot människohandel i det svenska sidoeventet om människohandel.

• Utrikes- och biståndsminister Johan Forssell lyfter frågan som prioriterad i den nya reformagendan för biståndspolitiken.

Trots signaler om att arbetet mot människohandel står högt på regeringens agenda tas nu det enda bestående arbetet, ambassadören mot människohandel, bort.

Malpuri Groth, vice generalsekreterare, Sveriges Kvinnoorgsanisationer

Om oss

Sveriges Kvinnoorganisationer är en partipolitiskt obunden paraplyorganisation för den svenska kvinnorörelsen. Vi samlar 52 medlemsorganisationer som tillsammans representerar över 130 000 kvinnor och flickor. Vi verkar för kvinnors och flickors frigörelse, fulla mänskliga rättigheter och ett jämställt samhälle. Vi arrangerar årligen Sveriges största jämställdhetskonferens Forum Jämställdhet genom vårt helägda bolag med samma namn. Vi hette tidigare Sveriges Kvinnolobby.

Skydda kvinnor och barn från surrogathandeln13.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

En man som skulle hämta barn som fötts av ukrainsk surrogatmamma togs av polis och dömdes för 45 fall av sexbrott mot barn. Bebistvillingar omhändertas av socialtjänsten när de 70-år gamla beställarna inte kunde ta hand om dem. Två andra svårt sjuka spädbarn var fast i Bogotá utan tillgång till sjukvård. SVT-dokumentären ”Vi ska ha barn” visar hur barn på olika sätt kan fara illa i surrogatindustrin. Sveriges Kvinnoorganisationer kräver att handeln med kvinnor och barn ska stoppas.