Knappt en av tio takeaway-köpare har blivit erbjuden flergångsalternativ trots den nya lagen
Hälften av alla svenskar köper takeaway minst en gång i månaden. Sedan 1 januari gäller en ny lag som ska minska förbrukning och nedskräpning av engångsmuggar och engångsmatlådor. Redan till 2026 ska 762 miljoner muggar och matlådor bort från marknaden. Lagen säger att konsumenter nu ska kunna välja att få sin dryck eller mat i en återanvändbar mugg eller matlåda. Trots detta är det knappt en av tio takeaway-köpare som blivit erbjuden flergångsalternativ. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.

Över hälften av alla svenskar köper takeaway minst en gång i månaden. De som bor i storstäder, studenter och yngre köper oftare. I Stockholm är vi storkonsumenter där en fjärdedel av alla stockholmare köper takeaway minst en gång i veckan.
–Nästan allt skräp i stadskärnor och parker är engångsprodukter, ofta gjorda av plast. Skräpet kommer bland annat från sånt vi äter och dricker på språng. Nu går vi dessutom in i skräpets högsäsong där fint väder och värme gör att allt fler vistas ute. Och där det finns människor finns det skräp, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
Det har gått fyra månader sen den nya lagen som ska minska förbrukning och därmed nedskräpning av engångsmuggar och engångsmatlådor i plast trädde i kraft. Lagen säger att konsumenten nu ska kunna välja att få sin dryck eller mat i en återanvändbar mugg eller matlåda. Serveringsställena ska även informera konsumenten om den miljöpåverkan som användningen av engångsmuggar och engångsmatlådor ger upphov till, och fördelarna med en minskad förbrukning av engångsmuggar och engångsmatlådor.
Lagen gäller för restauranger, caféer och andra ställen som serverar mat och dryck och använder i snitt 150 engångsmuggar och/eller engångsmatlådor som innehåller plast per dag, med vissa undantag. Redan till 2026 ska användningen ha halverats jämfört med 2022, vilket innebär att 762 miljoner engångsmuggar och engångsmatlådor ska bort från svenska marknaden.
Få takeaway-köpare har blivit erbjudna flergångsalternativ
I den Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra framkommer det att knappt 1 av 10 av takeaway-köparna (8 %) har blivit erbjudna flergångsalternativ sedan lagen infördes.
–Det är oroväckande få. I den här takten kommer vi inte att nå målet som finns för 2026. Det kommer inte heller räcka att bara ha systemen på plats utan det krävs också stora informationsinsatser för att människors beteenden ska förändras. Här behövs en kraftfull investering, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
Flest väljer engångsalternativ – är enklare
Av de som blivit erbjudna flergångsalternativ (8 %*) är det 2 av 3 som sett information om varför flergångsalternativet finns och hälften förstod att det var kopplat till miljö. I samma grupp, alltså de som blivit erbjudna flergångsalternativ, är det 6 av 10 som svarar att de ändå valt engångsalternativet när de fått erbjudandet. Drygt 2 av 10 har valt både engångsalternativet och flergångalternativet vid olika tillfällen, och knappt 2 av 10 har valt flergångsalternativet. Nära hälften svarar att de valde som de gjorde för att det var enklast.
*Eftersom det är så få som faktiskt blivit erbjudna flergångsalternativ är svarsbasen väldigt låg. Det är därför svårt att säga något om svenskarna över lag.
Många positiva till lagen
Drygt 6 av 10 har antingen aldrig hört talas (40 %) eller hört talas om men känner knappt till (23 %) någonting om lagen. Endast drygt 1 av 10 svarar att de känner till väl (3 %) eller ganska väl (11 %).
När det kommer till inställning kring lagen är drygt hälften av svenskarna (55 %) ganska eller mycket positiva, 12 % är ganska eller mycket negativa och 27 % varken eller. Studerande är överrepresenterade bland de som är positiva (74 %). Även de som uppger att de känner till lagen om flergångsalternativ, åtminstone ganska väl, är också mer positiva än snittet (68 %). De som köper takeaway dagligen eller flera gånger i veckan är i snitt mer negativa än andra, (19 %). Vi gissar att det beror på att de blir mer påverkade av ett nytt system.
Flergångsalternativ i framtiden
Drygt 1 av 3 uppger det som mycket sannolikt att de skulle välja flergångsalternativ i framtiden. Av de som uppger att flergångsalternativet är mycket eller ganska osannolikt i framtiden, eller de som inte vet, är det nära 4 av 10 som skulle ändra sig om flergångsalternativet var billigast. Även incitament som att det var enklare, att de visste mer om miljönyttan, att flergångsalternativet inte var gjort av plast eller om restauranger gjorde mer reklam för flergångsalternativet, skulle kunna få dem att ändra sig.
–Det är tydligt att det behöver vara enkelt för att konsumenten ska välja flergångsalternativet och helst ska det inte heller bli några extra avgifter. Det är också viktigt att skapa en förståelse för den nya lagen om vi ska nå målet, säger Johanna Ragnartz.
_______________________________________________
Om undersökningen
1000 intervjuer allmänheten, 18–84 år via Novus Sverigepanel. Intervjuperiod 18–24 april 2024.
Kontakter
Cecilia LiedbergPR-ansvarigHåll Sverige Rent
Tel:076-807 03 25cecilia.liedberg@hsr.seBilder

Länkar
Om oss
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Håll Sverige Rent lanserar "Fräschify 3000" – ett aprilskämt om ett verkligt skräpproblem31.3.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fimpar, snus och godisförpackningar är inte bara en vanlig syn i svenska städer – det är ett miljöproblem som kostar samhället över en halv miljard kronor om året. Skräpet skadar djur, natur och får människor att känna sig mindre trygga och trivsamma i sin omgivning. Ändå är det många som låter bli att slänga sitt skräp i papperskorgen – ofta för att det känns för kladdigt och ofräscht att hantera. Därför lanserar Håll Sverige Rent den 1 april kampanjen Fräschify 3000 – en humoristisk kommunikationskampanj med ett allvarligt budskap.
Så hög är kommunernas nota för skräpstädning24.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Senast den 31 mars ska alla Sveriges kommuner rapportera in sina kostnader för att hantera nedskräpningen. Detta enligt en förordning som bygger på principen att förorenaren betalar. Nu ska de som producerar vissa engångsplastprodukter stå för sin del av skräpnotan. Den senaste rapporteringen visar att kostnaderna för nedskräpning översteg en halv miljard kronor. Här kan du se vad skräpet kostar i varje kommun.
Hundbajs och nedskräpning – vad säger lagen?18.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Våren är här, och med den smältande snön dyker mindre trevliga överraskningar upp längs våra gator och promenadstråk – hundbajs och slängda bajspåsar. Ett återkommande problem varje år som påverkar både trivsel och miljö. Det många inte vet är att det räknas som nedskräpning och kan ge böter.
Över 350 000 redan anmälda till Skräpplockardagarna17.3.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Nu har anmälan till Håll Sverige Rents Skräpplockardagar 2025 varit öppen i drygt två veckor. Och det är redan 351 408 personer som har anmält sig. Här är kommunerna som just nu toppar listan över flest antal anmälda barn och ungdomar.
Nya EU-regler ska minska förpackningsskräp – så påverkas du av ändringarna10.3.2025 09:20:00 CET | Pressmeddelande
Den 12 augusti 2026 träder EU:s nya förpackningsförordning Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) i kraft i Sverige. Inom de närmsta åren kommer olika delar av förordningen börja gälla, bland annat införs påfyllningsstationer för lösviktsvaror i större butiker och plastnäten kring frukt samt små schampoflaskor på hotell försvinner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum