Greenpeace på kosläpp för att avslöja LRFs dolda planer för kossorna

– Alla som sett ett kosläpp förstår att det bästa kor vet är att få vara ute och beta gräs. Det vore en uppenbar försämring av djurskyddet om beteskravet avskaffades. Dessutom är det bara när kor får gå ute och beta på rätt sorts marker som de kan bidra till öppna landskap och den biologiska mångfalden, säger Erika Bjureby, chef för Greenpeace i Sverige.

Besökarna på kosläppet på Lövsta gård öster om Uppsala möttes idag inte bara av de traditionsenligt glada och exalterade korna som fick komma ut på bete för första gången i år. Utan även av representanter från Greenpeace och Djurens Rätt som var på plats och delade ut flygblad och samlade in namnunderskrifter till stöd för att bevara beteskravet. En stor banderoll med texten “Sista kosläppet från Bregottfabriken?” rullades ut på gårdens tak strax efter att korna släppts ut i hagen. Ett par hundra av besökarna skrev under namninsamlingen för att bevara och utöka beteskravet, och få kände till att mjölkkornas rätt att beta nu kan komma att avskaffas.

– Vi är här för att upplysa folk om att mjölkkornas rätt att komma ut och beta nu hotas nu av LRF, KD och stora mejeriföretag som Arla, som vill möjliggöra en ytterligare industrialisering av djurhållningen och tillåta att fler kor hålls instängda året runt. Av de samtal jag haft med besökare här under dagen är det tydligt att de flesta vill bevara kornas rätt att beta, och nästan ingen kände till att delar av mejeribranschen driver på för att avskaffa denna del av djurskyddslagen, säger Erika Bjureby.

Under juni månad ska utredningen “Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd” överlämnas till regeringen. Greenpeace och flera andra miljö- och djurrättsorganisationer befarar att utredningen kommer att föreslå att beteskravet ska avskaffas. Organisationerna som driver kampanjen jagvillbeta.nu kommer i samband med att utredningen blir klar överlämna namninsamlingen för att bevara beteskravet till regeringen. LRF och deras underorganisation Växa Sverige genomför samtidigt i samarbete med Arla ett ifrågasatt experiment där 1500 kor hålls inlåsta i 18 månader för att studera hur de påverkas av detta.

– Beteskravet borde utvecklas istället för att avvecklas, och alla kor borde ges möjlighet att beta utomhus. Mejerijättar som Arla borde inse att det skulle skada deras förtroende hos konsumenterna allvarligt om de är med och och avskaffar kornas rätt att beta på sommaren. Speciellt eftersom nästa all marknadsföring för svenska mejeriprodukter, inklusive kosläppen, bygger på bilden att mjölkkorna liv består av att gå ute och beta på gröna ängar, säger Erika Bjureby.

BIlder och videomaterial från kosläppet utanför Uppsala
(Video publiceras på samma länk om en stund)

Övrigt:
Astrid Lindgren-lagen kan rivas upp. Beteskravet som ger svenska mjölkkor rätt att beta utomhus 2-4 månader under sommaren etablerades som en del av den nya djurskyddslag som gavs som 80-års present till Astrid Lindgren av den dåvarande regeringen. Rätten att beta gäller dock inte alla nötkreatur idag, utan endast mjölkkor.

Jordbruksverket skrev i en bedömning från år 2019 att: ”Som vi ser det är beteskravet en alltför viktig djurvälfärds- och djurhälsofråga för att det ska kunna tas bort och ersättas med lösgående djurhållning. Beteskravet medför också andra fördelar för t.ex. öppna betesmarker som inte kan uppnås om djur i lösgående system undantas från beteskraven.”

Svenskarna anser att djurens välfärd är mycket viktig. En Eurobarometer från 2023 om europeernas inställning till djurens välfärd visade att i princip alla svenskar (98 %) anser att djurens välfärd inom jordbruket är viktig eller mycket viktig (81 % mycket viktig). 86 % av svenskarna känner sig också säkra på att välfärden för djur inom jordbruket borde bli bättre än den är nu. 92 % av svenskarna säger sig även vara beredda att betala mer för mat från jordbrukssystem med bättre välfärd för djuren.

Länkar

Rapport: Gammelskog i Norrbotten avverkas - för att tillverka pappkartonger till e-handeln15.5.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar, däribland gammelskogar i Norrbotten. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som är i stort behov av engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

Rapport: Gammelskog i Västerbotten avverkas - för att tillverka pappkartonger till e-handeln15.5.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar, däribland gammelskogar i Västerbotten. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som är i stort behov av engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

Rapport: Gammelskog i Värmland avverkas - för att tillverka pappkartonger till e-handeln15.5.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar, däribland gammelskogar i Värmland. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som är i stort behov av engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

Rapport: Gammelskog i Gävleborg avverkas - för att tillverka pappkartonger till e-handeln15.5.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar, däribland gammelskogar i Gävleborg. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som är i stort behov av engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

Rapport: Gammelskog i Dalarna avverkas - för att tillverka pappkartonger till e-handeln15.5.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar, däribland gammelskogar i Dalarna. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som är i stort behov av engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.