Lidl Sverige

Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl

Dela

Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.

I februari vann zucchiolo ett prestigefyllt innovationspris i Berlin och nu har den landat i frukt- och grönsaksdisken hos Lidl. Den nya grönsaken finns i tre olika färger: gul, ljusgrön och mörkgrön. Smaken är mild och den är rik på fibrer och vitamin A och C.

– Vi är glada över att kunna presentera flera nyheter bland vårprimörerna. Vårt sortiment inom frukt och grönt är en del av kärnan i våra butiker och något som vi är extra stolta över, säger Marko Staglicic, inköpschef på Lidl

Zucchiolo är perfekt till sommarens middagar eftersom den passar lika bra i en fräsch sallad som på grillen. En miljömässig fördel är att det går att odla många zucchiolo på liten yta. Det är också en svinnsmart grönsak eftersom den håller sig fräsch länge.

Svenska coctailtomaten Lil-T

Nytt i frukt- och grönsaksdisken är även den svenskodlade cocktailkvisttomaten som fått ett alldeles eget namn av en följare på Lidls Instagram. Tidigare i år bad Lidl om tips inför namgivningen av tomaten och det vinnande bidraget blev Lil-T. Tomaten är en ny sort som Lidl har tagit fram. Den har ett spänstigt yttre och beskrivs som både smakrik och söt med lite syrlighet.

När den landade på butikshyllorna förra veckan fick den ett varmt välkomnande och i vissa butiker tog den slut på bara några dagar.

– Vi vill att människor oavsett storlek på plånboken ska ha råd med hälsosam mat. Därför fortsätter vi också att erbjuda tolv procent rabatt på frukt och grönt en gång i veckan, säger Marko Staglicic.

Kontakter

Bilder

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye