Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl
Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.
I februari vann zucchiolo ett prestigefyllt innovationspris i Berlin och nu har den landat i frukt- och grönsaksdisken hos Lidl. Den nya grönsaken finns i tre olika färger: gul, ljusgrön och mörkgrön. Smaken är mild och den är rik på fibrer och vitamin A och C.
– Vi är glada över att kunna presentera flera nyheter bland vårprimörerna. Vårt sortiment inom frukt och grönt är en del av kärnan i våra butiker och något som vi är extra stolta över, säger Marko Staglicic, inköpschef på Lidl
Zucchiolo är perfekt till sommarens middagar eftersom den passar lika bra i en fräsch sallad som på grillen. En miljömässig fördel är att det går att odla många zucchiolo på liten yta. Det är också en svinnsmart grönsak eftersom den håller sig fräsch länge.
Svenska coctailtomaten Lil-T
Nytt i frukt- och grönsaksdisken är även den svenskodlade cocktailkvisttomaten som fått ett alldeles eget namn av en följare på Lidls Instagram. Tidigare i år bad Lidl om tips inför namgivningen av tomaten och det vinnande bidraget blev Lil-T. Tomaten är en ny sort som Lidl har tagit fram. Den har ett spänstigt yttre och beskrivs som både smakrik och söt med lite syrlighet.
När den landade på butikshyllorna förra veckan fick den ett varmt välkomnande och i vissa butiker tog den slut på bara några dagar.
– Vi vill att människor oavsett storlek på plånboken ska ha råd med hälsosam mat. Därför fortsätter vi också att erbjuda tolv procent rabatt på frukt och grönt en gång i veckan, säger Marko Staglicic.
Kontakter
Kundtjänst
https://kundportal.lidl.se/
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Prästosten som predikar god smak – Matrikets prästost topptestad enligt panel22.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Allt om mat testades och betygssattes elva mellanlagrade prästostar. Lidl Sveriges ekologiska prästost från Matriket kammade hem fyra av fem möjliga poäng. ”Smaken är god, kraftig styrka med en lite nötig och syrlig eftersmak. Bra och krämig konsistens” tycker testpanelen.
Premiär för Lidl i Hallonbergen21.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under torsdagsmorgonen slog Lidl Sverige upp portarna för sin andra butik i Sundbyberg. Den nya butiken är belägen i hjärtat av Hallonbergen centrum. Inför en skara köpsugna konsumenter klippte Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling bandet i snörusket som dragit in över landet och förklarade butiken öppnad.
Lidl Sverige officiell partner till 2025 IIHF Ishockey-VM20.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
När herrarnas 2025 IIHF Ishockey-VM avgörs i Sverige och Danmark den 9–25 maj 2025 är Lidl Sverige officiell partner till turneringen. Lidl kommer därför att närvara i matcharenorna under samtliga matcher som spelas i Sverige.
Lidl Sverige förlänger samarbetet med Handbollslandslaget20.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige tecknar avtal som förlänger samarbetet med Handbollslandslaget med ytterligare tre år. Det ursprungliga avtalet från 2019 förlängs för andra gången, och kommer nu att gälla fram till 2027. Samarbetet gäller både de svenska dam- och herrlandslagen.
Magiska jultider hos Lidl – skänker intäkter och samlar in pengar till Sveriges Stadsmissioner18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige kommer under november och december ha ett gosedjur och ett leksakståg till försäljning i alla Lidls butiker. Dessutom kommer kunderna att kunna skänka 10 kronor i kassan. Alla intäkter går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners matverksamhet runtom i landet så att fler familjer får äta sig mätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum