Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
I domen från 2023 förbjöd patent- och marknadsdomstolen, PMD, en mejeriproducent att använda påståendet ”netto noll klimatavtryck” och andra liknande påståenden som ger konsumenten intryck av att produkten inte har någon påverkan på klimatet, eller att påverkan har blivit fullt ut kompenserad om det inte kan styrkas.
Domstolen fastslog att påståendet gav konsumenter intrycket av att produkten inte hade någon påverkan på klimatet, eller att den påverkan som produkten hade orsakat var helt kompenserad. Mejeriproducenten kunde inte bevisa att så var fallet, och det framkom även flera oklarheter kring klimatkompensationen, vilket sammantaget gjorde att påståendet ansågs vara vilseledande.
Underlättar tillsynsarbete
Med ledning av domen har nu konsumentmyndigheterna i de nordiska länderna kommit fram till att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden i enlighet med direktivet om otillbörliga affärsmetoder som implementerats genom marknadsföringslagen i Sverige. Av den anledningen bör därför företag undvika att använda sig av svepande påståenden om klimatkompensation i sin marknadsföring. I stället bör företag beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
– Tack vare samarbetet mellan de nordiska länderna har vi konsumentmyndigheter nu en gemensam hållning i den här frågan. Det underlättar vårt tillsynsarbete och gör det lättare för företag att respektera de regler som finns på det här området, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Kontakter
Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum