Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
I domen från 2023 förbjöd patent- och marknadsdomstolen, PMD, en mejeriproducent att använda påståendet ”netto noll klimatavtryck” och andra liknande påståenden som ger konsumenten intryck av att produkten inte har någon påverkan på klimatet, eller att påverkan har blivit fullt ut kompenserad om det inte kan styrkas.
Domstolen fastslog att påståendet gav konsumenter intrycket av att produkten inte hade någon påverkan på klimatet, eller att den påverkan som produkten hade orsakat var helt kompenserad. Mejeriproducenten kunde inte bevisa att så var fallet, och det framkom även flera oklarheter kring klimatkompensationen, vilket sammantaget gjorde att påståendet ansågs vara vilseledande.
Underlättar tillsynsarbete
Med ledning av domen har nu konsumentmyndigheterna i de nordiska länderna kommit fram till att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden i enlighet med direktivet om otillbörliga affärsmetoder som implementerats genom marknadsföringslagen i Sverige. Av den anledningen bör därför företag undvika att använda sig av svepande påståenden om klimatkompensation i sin marknadsföring. I stället bör företag beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
– Tack vare samarbetet mellan de nordiska länderna har vi konsumentmyndigheter nu en gemensam hållning i den här frågan. Det underlättar vårt tillsynsarbete och gör det lättare för företag att respektera de regler som finns på det här området, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Kontakter
Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum