Specsavers Sweden AB

Faktumförsäljare fick fri synundersökning och glasögon hos Specsaversbutik i Göteborg

Dela

Fri synundersökning och glasögon för Faktumförsäljare - då ringlade kön lång utanför Specsavers butik på Kungsgatan i centrala Göteborg. 
– Det var över tio år sedan jag kollade synen senast, jag har inte haft råd tidigare, säger Ulf Gustafsson, Faktumförsäljare som nu fick hjälp genom Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden som genomfördes för andra året i rad i staden.

Via Ögonhälsofonden, ett samarbete mellan Specsavers och Faktum, kan Faktumförsäljare ansöka om hjälp med fri synvård.
Via Ögonhälsofonden, ett samarbete mellan Specsavers och Faktum, kan Faktumförsäljare ansöka om hjälp med fri synvård. Foto: Specsavers

Via Ögonhälsofonden, ett samarbete mellan Specsavers och Faktum, kan Faktumförsäljare ansöka om hjälp med fri synvård. Behoven är stora, för om man lever på marginalen kan ett optikerbesök vara svårt att prioritera. När Ögonhälsofonden stod som värd för en kväll för de behövande ringlade lång kön lång utanför Specsavers butik på Kungsgatan i centrala Göteborg.

Inne i butiken fick Faktumförsäljare gratis synundersökning, och om behov fanns även nya glasögon och solglasögon. En av de många som sökt hjälp var Ulf Gustafsson, Faktumförsäljare. Det var över tio år sedan han gjorde en synundersökning, men häromveckan fick han och andra Faktumförsäljare alltså möjlighet att undersöka synen:

–Jag har behövt kolla ögonen länge men jag har inte haft råd. Det har inte gått att prioritera helt enkelt. De pengar jag tjänar på att sälja Faktum går till hyra och mat, säger Ulf Gustafsson. 

Att få komma till Specsavers butik på Kungsgatan var därför välkommet:

– Det är väldigt uppskattat. En tiopoängare med flera utropstecken. Jag är så himla tacksam för att hjälp med rätt glasögon och dessutom att få välja ett par snygga bågar. 

Samarbetet är även värdefullt för Faktum:

– Det handlar om livskvalitet och självkänsla. Vi är väldigt glada att tillsammans med Specsavers ha startat Ögonhälsofonden, för att kunna erbjuda fri synvård till Faktum-säljarna,, säger Sarah Britz, chefredaktör, VD och ansvarig utgivare.

Vid en synundersökning kan även ögonsjukdomar upptäckas, och några av dem kan behöva snabb behandling och kan vara farliga för synen om man går med för lång tid utan att få vård.

– Att göra synundersökningar regelbundet för hälsans skull är viktigt, men att se bra är också viktigt för självkänsla och välmående, därför är vi väldigt glada att kunna hjälpa till, säger Emma Sjöberg, delägare Specsavers Kungsgatan och Linnégatan i Göteborg.

Kontakter

Bilder

Ulf Gustafsson hade inte undersökt synen på tio år.
Ulf Gustafsson hade inte undersökt synen på tio år.
Ladda ned bild
Såväl vanliga glasögon som solglasögon erbjöds behövande Faktumförsäljare i Specsavers butik på Kungsgatan i Göteborg.
Såväl vanliga glasögon som solglasögon erbjöds behövande Faktumförsäljare i Specsavers butik på Kungsgatan i Göteborg.
Ladda ned bild
Att göra synundersökningar regelbundet för hälsans skull är viktigt.
Att göra synundersökningar regelbundet för hälsans skull är viktigt.
Ladda ned bild

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

4 av 10 svenskar använder inte solglasögon: Optikerns råd - njut av solen, men skydda ögonen16.5.2024 12:14:23 CEST | Pressmeddelande

Solen flödar över Sverige, men som många vet behöver vi vara lite försiktiga med hur vi exponerar oss för solen. En statistisk undersökning gjord av Kantar Sifo visar dock att så många som 4 av 10 svenskar inte använder solglasögon på våren: – Precis som man använder solskyddsfaktor för huden bör man skydda ögonen från solen med solglasögon, inte minst på våren då solens strålar är extra starka, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande

Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.

Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.

Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande

Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye