Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige

Camilla Andersson vald till ny ordförande för Roks

Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige (Roks) har under helgens årsmöte valt Camilla Andersson till ny ordförande att leda organisationen.

Camilla Andersson, som är ordförande för Kvinnojouren Frideborg och utbildad genusvetare, efterträder Jenny Westerstrand som har lett organisationen sedan 2018. Vid sidan om den nya ordföranden valdes också Linn Elander, Erika Nilsson, Emma Momqvist till nya styrelsemedlemmar och Emelie Huuva Skeppar fick förnyat förtroende.

Roks ordförande Camilla Andersson

Camilla uttryckte sin tacksamhet och vision i sitt anförande:

-"Jag känner mig glad och hedrad över att ha fått medlemsjourernas förtroende att leda Roks viktiga arbete. Mitt fokus kommer att ligga på att samla rörelsen och stärka samarbetet framåt för att effektivt kunna motverka mäns våld mot kvinnor, tjejer och barn."

Över 100 kvinnor från hela landet samlades under årsmötet och flera viktiga beslut fattades. Stora förändringar inom jourernas verksamheter väntar under kommande år och den nya ordföranden kommer att lägga fokus på att lyfta jourernas livsviktiga roll i samhället:

-"I år fyller Roks 40 år och inom jourrörelsen finns en stor kunskap om hur vi stöttar och möter kvinnor och barn som utsätts för mäns våld. Samtidigt sker stora förändringar för våra jourers förutsättningar att ge stöd och skydd. Jag ser fram emot att föra ut rörelsens livsviktiga röst i arbetet mot mäns våld mot kvinnor, tjejer och barn," säger Camilla Andersson.

Roks styrelse för 2024-2025 består nu av:

• Ordförande: Camilla Andersson, Kvinnojouren Frideborg i Mölndal/Härryda
  • Vice ordförande: Adine Samadi, Kvinno- och tjejjouren Ada i Göteborg
  • Kassör: Elaine Sanches, Hultsfred Vimmerby Kvinnojour i Vimmerby
  • Ledamöter: Katja Åsbäck von Meyburg, Kvinnojouren på Österlen; Emma Momqvist, Kvinnojouren Borlänge; Emelie Huuva Skeppar, Kvinno- och tjejjouren Iris i Luleå; Erika Nilsson, Kvinnojouren Athena i Överkalix och Övertorneå; Tanja Peltola, Kvinnojouren Piilopirtti i Göteborg; Linn Elander, Tjejjouren Skogsrå i Sundsvall.

Om Roks: Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige är en rikstäckande ideell förening som arbetar för att stärka kvinnojourer och tjejjourer i deras arbete mot våld och för kvinnors och flickors rättigheter.