EKN

Exportörer växer snabbt ur SME-kostymen – EKN utökar garantier

Av EU:s exporterande midcorp var 20 procent SME för bara tre år sedan.* Exporterande SME:s snabba tillväxt bekräftas av EKN, som nu utökar sin rörelse- och investeringsgaranti till företag som omsätter upp till 5 miljarder kronor.

Kvinna i hjälm som kollar på en läsplatta framför containrar

–    Vår senaste undersökning visar hur avgörande exporten är för små och medelstora företag. I våra dagliga möten med företagen ser vi hur snabb tillväxten kan vara för de företag som satsar på export, säger Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för SME och midcorp på EKN.

Behovet av finansiering upphör inte när dessa företag växer ur SME-kostymen. Just hastigheten i tillväxten kan tvärtom driva fram ett finansieringsbehov, när företagen går in i en scaleup-fas del 2. Visserligen blir företagen mer intressanta för bankerna när de ökar sin omsättning, men i och med att det går snabbt kan dessa företag fortfarande ha en utmaning i att få rörelsefinansiering.

Tidigare har endast SME med upp till 500 miljoner kronor i omsättning kunnat använda EKN:s rörelse- och investeringskreditgarantier. Nu har EKN breddat målgruppen för garantierna och dessutom höjt den maximala lånetiden som EKN kan garantera.

–    Flera av EKN:s kunder har nått den tidigare SME-tröskeln och ”vuxit ur” garantin. Men EKN vill fortsatt kunna stödja företagen på deras tillväxtresa och bidra till att även midcorp får tillgång till finansiering, säger Carl-Johan Karlsson.

Mer om de utökade garantierna

Med en rörelsekreditgaranti delar banken risken med EKN, när banken lämnar rörelsekrediter i form av lån, checkkredit, revolverande kreditfacilitet, övertrasseringsrätt eller vid fakturabelåning.

Med en investeringskreditgaranti delar banken risken med EKN, när banken ger lån för inköp av maskiner och produktionsmedel.

• Garantierna kan användas till exporterande företag och till företag som är underleverantörer i exportaffärer.
  • Garantierna kan användas till företag med en omsättning upp till 5 miljarder kronor. Om kredittagaren tillhör en koncern gäller omsättningsgränsen hela koncernen.
  • EKN kan täcka upp till 50 procent av bankens risk.
  • Krediten kan vara på maximalt 300 miljoner kronor.
  • Löptid för rörelsekredit och revolverande kreditfacilitet kan maximalt vara fem år.

* Enligt Study to map, measure and portray the EU mid-CAP landscape: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ad5fdad5-6a33-11ed-b14f-01aa75ed71a1/language-en

Kvinna i hjälm som kollar på en läsplatta framför containrar
Carl-Johan Karlsson, Affärsområdeschef SME och Midcorp, EKN
Carl-Johan Karlsson, Affärsområdeschef SME och Midcorp, EKN. Foto: Teodor Axlund

Om oss

EKN, Exportkreditnämnden har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. Detta görs genom att försäkra betalningar och dela risker med exporterande företag, dess underleverantörer och banker. Verksamheten finansieras med försäkringstagarnas premier.

Följ EKN

Senaste pressmeddelandena från EKN