Fastighetsmoms sätter krokben för idrottsföreningar – ses nu över

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder för civilsamhället och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över.

Fäller krokben
Fäller krokben Bildbyrån EJ FRI ATT ANVÄNDAS - Foto från BILDBYRÅN

Riksidrottsförbundet (RF) har tillsammans med flera organisationer, bland annat Studieförbundet i samverkan, Svenskt näringsliv och Fastighetsägarna, under en längre tid påpekat att dagens regelverk hindrar föreningar att hyra lokaler som är momsregistrerade. Som en del av en större utredning ska frågan nu ses över, vilket regeringen har beslutat om idag.

− Vi har länge påtalat att den så kallade fastighetsmomsen är problematisk för civilsamhället. Det är välkommet att regeringen nu beslutat om en översyn. Vi kommer givetvis att följa arbetet noga för att skapa bättre förutsättningar för landets alla föreningar. För att underlätta för civilsamhället bör kravet på att hyresgästen stadigvarande måste bedriva momspliktig verksamhet tas bort, säger Johan Karlsson, skattejurist Riksidrottsförbundet.

För idrottsrörelsen är bristen på tillgång till idrottsanläggningar och idrottsmiljöer en stor utmaning. En tredjedel av barn- och ungdomsföreningar tvingas tacka nej till nya medlemmar på grund av brist på plats.

− För att idrottsrörelsen ska kunna fortsätta vara en stark och positiv samhällskraft krävs plats att vara på. Utan plats stannar idrotten. Att tillgängliggöra lokaler genom att se över momsreglerna är en viktig pusselbit i helheten av att skapa mer plats för idrott, säger Johan Karlsson.

Johan Karlsson
Skattejurist Riksidrottsförbundet