IKEA testar ny tjänst för energiöversikt i Home smart-appen

Energiöversikt heter det senaste tillskottet till IKEA Home smart-appen och hjälper användarna att hålla koll på hur mycket el man använder hemma. Funktionen är ett test som kommer att förbättras och vidareutvecklas under året.

Person som använder Home smart-appen

IKEA vill bidra till ett bättre liv hemma och i det ingår även att möjliggöra aktiva val som både kan sänka den egna energianvändningen och bidra till energiomställningen i stort. Idag erbjuder IKEA Sverige till exempel solceller, elavtal och värmepumpar i samarbete med partners.

Nu lanserar IKEA tjänsten energiöversikt som finns i appen IKEA Home smart. Tjänsten började rullas ut till användare den 10 maj och är ett test på den svenska marknaden och kommer att vidareutvecklas efter hand.

– Jag tror att många håller med om att energitjänster kan kännas svåra och otillgängliga. Därför vill vi på IKEA Sverige vara med och bidra till att fler får upp ögonen för att det inte behöver vara svårt eller dyrt att göra smarta val. Att vi nu testar energiöversikt i Sverige är en del i det arbetet och jag hoppas att många vill börja använda tjänsten. Det ska vara enkelt att få koll på sin energi helt enkelt, säger Camilla Thunell, säljledare på IKEA Sverige.

Enkelt att börja använda som medlem i IKEA Family

För att testa tjänsten energiöversikt behöver man vara medlem i IKEA Family, ha ett mobilt BankID samt en smartphone med en uppdaterad version av appen IKEA Home smart.

För att testa tjänsten behöver man inte ha några smarta hem-produkter från IKEA.

Elpriserna är vanligtvis högre under dagen, så att schemalägga hushållsapparater och vitvaror till andra tider innebär ofta att man får samma mängd energi till lägre kostnad.

När man väl förstår hur mycket energi man använder och var den används mest är det lättare att göra små förändringar. Man kan till och med kontrollera hur ens hem står sig jämfört med andra liknande hem.

Efter hand kommer tjänsten att vidareutvecklas för att till exempel kunna ge personliga tips baserat på användarens hem. Tjänsten ska även kunna föreslå smarta produkter från IKEA som passar för användaren.

Fakta om tjänsten

Tjänsten började rullas ut till svenska användare av IKEA Home smart-appen den 10 maj.

Som kund har man rätt att få tillgång till sin elförbrukningsdata från den smarta elmätare som är installerad i ens hem. Man kan ge en tredjepartsleverantör, IKEA I detta fall, tillåtelse att hämta denna data från sin elnätsoperatör. Baserat på denna data kan vi sedan skapa användbara energifunktioner, som energiöversikt, som kan hjälpa användaren att spara energi.

IKEA arbetar med Eliq som vår betrodda partner för att skapa insikter baserade på användarnas energiförbrukningsdata.

För att få tillgång till data från elnätsoperatören behöver man ge IKEA en fullmakt, denna signerar användaren enkelt med mobilt BankID.

För att använda tjänsten behöver man inte ha några smarta hem-produkter.

Läs mer om tjänsten  på IKEA.se.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.