Östgötatrafiken

Östgötatrafiken räknar med pappor

Dela

Den 13 maj går Östgötatrafikens nya varumärkeskampanj igång. Den syftar till att få fler att se kollektivtrafiken som ett smart och hållbart sätt att resa.

Kampanjkonceptet uppmärksammar det faktum att män reser med kollektivtrafiken i mindre utsträckning än övriga i samhället. Med glimten i ögat uppmanar Östgötatrafiken de som är bäst på kollektivtrafik – ungdomarna – att hjälpa sina pappor att testa kollektivtrafiken och resa mer hållbart.

Kampanj Varje pappa räknas
Kampanjbild

Östgötatrafiken, siktar på att få en större andel östgötar att välja kollektivtrafiken istället för bilen i sin vardag. Idag är marknadsandelen 20 procent men år 2030 är målsättningen att den ska vara 32 procent. Det skiljer en hel del på i vilken uträckning män och kvinnor reser med kollektivtrafiken. I Östergötland är marknadsandelen bland kvinnor i vuxen ålder 43 procent högre än män i samma ålder, enligt Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern. 

- Vi tror att fler kan se fördelarna med att resa med kollektivtrafiken. Med kampanjen vill vi uppmana östgötarna i allmänhet och män i synnerhet att låta sig inspireras av de unga och testa, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Kampanjens budskap är ”Hjälp din pappa resa mer hållbart. Varje pappa räknas”. I ett antal korta filmer syns en pappa som med hjälp av sin dotter upptäcker några av fördelarna med kollektivtrafiken.

Östgötatrafiken delar också enkla tips och råd om hur det funkar att resa med kollektivtrafiken i Östergötland.

- Vi vill visa hur enkelt det är att resa med oss. Till exempel att söka sin resa i vår app och köpa biljett uppfattas som enkelt av väldigt många, säger Anna Runesson.

Kampanjen kommer att synas i digitala kanaler, på utomhustavlor runt om i Östergötland samt höras i radio och poddar. Dessutom blir vissa av platserna på Östgötatrafikens bussar ”pappa-platser” under ett par veckor.

- På pappa-platserna kommer pappor som reser med Östgötatrafiken att bli uppmärksammade och tackas. I korta filmklipp får de ta del av hälsningar från ungdomar som visar sin uppskattning, säger Anna Runesson.

Kampanjen kommer att pågå i fyra veckor under perioden maj till juni.

Film 1 - hörlurar
https://youtu.be/2DHqNfbyH_o
Film 2 - appen
https://youtu.be/Y1KTca6jj_I
Film 3 - wifi
https://youtu.be/gOzL4x3x9UY
Film 4 - hälsar på alla
https://youtu.be/UGYDMXaP9Fw
Film 5 - skämtar med föraren
https://youtu.be/4vA85DGd2hs
Film 6 - handtag
https://youtu.be/AClkfMfLAsE

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Östgötatrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. Vi planerar linjer och tidtabeller med buss, tåg och spårvagn med målet att ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa och ett bra och pålitligt alternativ till bilen.

Finns mer om oss här: Vi och vårt uppdrag - Östgötatrafiken (ostgotatrafiken.se)

Följ Östgötatrafiken

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Östgötatrafiken

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye