Johanna Lindborg brottas om sista OS-platsen ikväll

Ikväll står det mycket på spel när Johanna Lindborg, den svenska brottaren i 62 kg-klassen, är sex minuter ifrån att ta den sista biljetten till OS i Paris 2024. Med en imponerande prestation hittills i världskvalet, som äger rum just nu i Istanbul, är spänningen hög när Johanna går in i den avgörande matchen.

Johanna Lindborg i rött/gult när hon vinner bonsmatchen

Efter att ha besegrat Brasiliens Lais Nunes i en imponerande inledningsmatch, stod Johanna emot tuff motstånd i form av hemmabrottaren från Turkiet, Nesrin Bas. Trots en jämn match fick Johanna se sig besegrad när tiden tog slut och poängen var 4-4. Därefter visade hon upp en stark kämpainsats i återkvalet mot Ameline Douarre från Frankrike, Johanna styrde matchen från start och vann på fall i första perioden.

Då var det dags för bronsmatch, här stod Johanna mot Astrid Paola Montero Chirinos från Venezuela. Johanna inledde matchen starkt med en 9-0 ledning i första perioden efter att hon rullat Montero. Andra perioden fortsätta Johanna starkt och säkrade bronsmedaljen när hon med en ledning på 11-2 vinner på fall.

Nu väntar den avgörande matchen där Johanna kommer att möta bronsmedaljören från den andra poolen i from av Veronika Ivanova som brottas under neutral flagg. Vinnaren i den matchen kommer att ta den sista åtråvärda platsen till OS i Paris. För Sverige är detta den sista chansen att säkra en kvotplats till sommarens Olympiska Spel. Johanna Lindborg är redo att göra allt för att föra hem segern, matchen kommer att gå ca 21:30, svensk tid.

För mer information och uppdateringar, vänligen kontakta:

Malmgren Guld i Ungern - Toppform inför OS7.6.2024 22:27:05 CEST | Pressmeddelande

Jonna Malmgren bekräftar ännu en gång sin plats bland världens bästa brottare genom att vinna den sista rankingtävlingen i Ungern inför sommarens Olympiska Spel i Paris. I en imponerande final besegrade hon 19-åriga Antim från Indien, rankad åtta i världen i samma viktklass, med stabila 4-0 i poäng. Jonna styrde matchen med kontroll från start till slut, vilket markerar en imponerande revansch efter förlusten mot samma motståndare på världsmästerskapen förra året.