Ny rapport: Sverige i topp vad gäller reallöneutvecklingen

Trots att reallönerna har minskat de senaste två åren tillhör Sverige, tillsammans med Norge och Finland, de länder där reallönerna ökat mest sedan 1998. En framgångsfaktor är att den svenska lönebildningen använder inflationsmålet som utgångspunkt för löneutrymmet, det visar en ny rapport från Unionen.

Tobias Brännemo, chefsekonom, Unionen
Tobias Brännemo, chefsekonom, Unionen Fotograf: Peter Knutson Inga restriktioner

– Att vi använt inflationsmålet och även bibehållit förhållningssättet oavsett om inflationen varit lägre eller högre än inflationen har gjort oss till vinnare i längden. Många andra länder har i stället jagat den rådande inflationen, säger Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen.

Unionen har i en ny rapport jämfört reallöneutvecklingen i Sverige med 12 andra västeuropeiska länder. Rapporten innehåller en jämförelse över reallöneutvecklingen under år 2023 och en jämförelse över perioden år 1998–2023, dvs från det svenska industriavtalets tillkomst och fram till idag.

Belgiska löner ökade mest under 2023

Analysen visar att Sverige var det land med störst fall i reallönen förra året. Även i de övriga nordiska länderna skedde en minskning. I Belgien ökade reallönerna mest. Men de ökade även i Nederländerna, Spanien och Portugal.

– I Belgien har man ett system där löneökningarna direkt kopplas till inflationsutvecklingen under föregående år. Den väldigt höga inflationen 2022 resulterade därför i höga löneökningar under 2023, i kombination med att inflationen sedan föll tillbaka resulterade i höga reallöneökningar, säger Tobias Brännemo.

Sverige är vinnare i längden

Trots den stora reallöneökningen under 2023 hamnar 2023-års vinnare på den undre halvan vid en jämförelse av utvecklingen sedan 1998.

– Jämför man löneökningarna efter att Industriavtalet kom till och fram till idag är Sverige tillsammans med Finland och Norge i stället de tre länder med den högsta reallöneökningen. Sett till hela perioden har Sverige haft mer än dubbelt så hög ökning som alla de länder som hade en ökning under 2023. Det visar att vår svenska lönebildningsmodell är en vinnare i längden, säger Tobias Brännemo.

Fakta: Ekonomisk utblick - förra årets vinnare är förlorare i längden

Rapporten är den första i en serie korta ekonomiska analyser om frågor som är relevanta för Unionen och Unionens medlemmar. De författas av Unionens chefsekonom Tobias Brännemo och medarbetare på Unionens enhet för avtal och politik.

Om Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

8 av 10 politiker i norra Sverige har inte funderat på sin kompetensutveckling – dags att sluta skillgissa4.7.2024 10:31:32 CEST | Pressmeddelande

Få politiker i regionala utvecklingsnämnder i norra Sverige har funderat på den egna kompetensutvecklingen och de tror inte att de behöver kompetensutveckling för att kunna ta ett nytt jobb. Det visar en ny undersökning från Unionen. – De som sitter på makten måste inse betydelsen av vidareutbildning mitt i arbetslivet, säger Peter Hellberg, ordförande i Unionen