Körsångare från hela stiftet samlas i Västerås

Mer än 850 körsångare i alla åldrar samlas i Västerås 25-26 maj när Västerås stifts kyrkosångsförbund fyller 100 år. Hör körsång i domkyrkan och ute på stan.

Körsångare i alla åldrar firar 100-årsjubileum i Västerås 25-26 maj. Foto: Nadine Minner

100-årsjubiléet arrangeras av Västerås stifts kyrkosångsförbund i samarbete med Västerås stift och Västerås pastorat. Det kommer att bjudas på en mångfald av konserter i domkyrkan och även på Stora torget i Västerås. Körsångare i alla åldrar från hela Västerås stift kommer till domkyrkan, liksom körledare, kyrkomusiker, ordföranden och många eldsjälar som gjort stora insatser för förbundet genom åren.

Kördirigenten och professorn Cecilia Rydinger får lördagens körsång att lyfta, domkyrkoorganist Adrian Partington från vänstiftet Gloucester, spelar orgelmatiné. Biskop Mikael Mogren är också med under festen.

Programblad och mer information om evenemanget finns att läsa här!

Anna Kjellin, ordförande Västerås stifts kyrkosångsförbund
anna.kjellin@svenskakyrkan.se