Minska barngruppernas storlek!

Vänsterpartiet föreslår att Malmö stad ska följa Skolverkets rekommendationer och minska storleken på barngrupperna i förskolan.

Forskning visar att barngruppernas storlek har stor betydelse för barnens anknytning, trygghet och utveckling. Små barn mår bäst av att spendera dagen i en mindre grupp av barn och vuxna.

Nina Jakku (V), foto:
Nina Jakku (V), foto: Gabriel Jair Flores

- Olycksfall och bullerproblem på svenska förskolor har ökat de senaste decennierna, likaså sjukskrivningar bland förskollärare och barnskötare. Ofta förklaras det med det ökade antalet barn i barngrupperna. Det är alltså av yttersta vikt att barngruppernas storlek regleras, säger Nina Jakku (V) som är representant i förskolenämnden.

Styret i Malmö stad har under flera år valt att skära ner på verksamheterna. Vänsterpartiet ser med oro på hur vi är på väg än längre bort ifrån Skolverkets rekommendation och att våra barn därmed får sämre förutsättningar att lyckas i skolan. Dessutom riskerar vi pedagogernas arbetsmiljö och äventyrar framtida rekryteringar av denna för kommunen så viktiga yrkesgrupp.

- Det minsta vi kan göra för våra barn är att slå fast att de högsta nivåerna på Skolverkets rekommendationer inte ska överskridas i Malmö Stad, säger Lisa Stolpe (V), representant i grundskolenämnden.

Det innebär att barngrupper för 1-3-åringar inte ska vara större än 12 barn, och att barngrupperna för 4-5-åringar inte ska vara större än 15 barn. I större barngrupper är ljudnivån högre och det blir svårare att skapa lugna miljöer. Dessutom gör dagens alltför stora barngrupper det svårt att möta de behov som barn med funktionsnedsättningar har. Detta drabbar förstås även personalens arbetsmiljö negativt.

- För att ge barn med funktionsnedsättning det stöd som de har rätt till krävs personal med kompetens, erfarenhet och tid. Med minskade barngrupper får Malmö stad en bättre chans att behålla och nyrekrytera utbildade och erfarna pedagoger samtidigt som arbetsmiljön förbättras, avslutar Carin Gustafsson (V), representant i funktionsstödsnämnden.

Lisa Stolpe (V) Fotograf måste anges i tryck:
Carin Gustafsson (V) Foto Banesa Martinez