Pressinbjudan: Invigning av nya elfärjan mellan Öckerö och Grötö

Tisdag den 21 maj börjar nya elfärjan gå mellan Öckerö och Grötö. Då blir trafiken på sträckan helt elektrifierad och resorna blir tystare och renare. Media välkomnas till invigningen.

Den 21 maj börjar den femte elfärjan i Västtrafiks trafik gå mellan Öckerö och Grötö. Fotograf: Magnus Kristensson.

Det är Öckerö Rederi AB som kör linje 296 och som nu byggt om den befintliga färjan MS Burö till eldrift. Det blir den femte elfärjan i Västtrafiks trafik. Sedan ombyggnationen har fördäcket blivit större, vilket gör att mer än dubbelt så många cyklar får plats ombord.

–Göteborgs norra skärgård är ett välbesökt turistmål, framför allt under somrarna. Vi vill att våra resenärer ska kunna kombinera cykel och kollektivtrafik och nu fördubblar vi denna möjlighet. Samtidigt blir resorna både tystare och renare, säger Anna Johansson affärsområdeschef på Västtrafik.

Stor miljövinst

Batteridriften minskar kraftigt den negativa klimatpåverkan och bidrar till en bättre miljö. I och med den eldrivna trafiken försvinner nu utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar i kollektivtrafiken mellan Öckerö och Grötö. Batterierna i den ombyggda elfärjan kommer att laddas både dag- och nattetid när färjan lägger till vid Öckerö färjeläge. Elen som laddar färjan kommer att vara märkt med Bra Miljöval och vara helt förnybar.

Media välkomnas till invigningen

När: Tisdag den 21 maj mellan klockan 12-13. Klockan 13.30 börjar elfärjan gå i trafik.

Var: Ombord på MS Burö i Öckerö hamn. (Hälsövägen 15)

Hur: Invigning med tilltugg under festliga former och tal från Martina Andersson, affärskoordinator för båt på Västtrafik, Kent Lagrell, Västtrafiks vice styrelseordförande och Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande på Öckerö.

Anmäl ditt deltagande till press@vasttrafik.se  senast den 17 maj.

Fakta:

Linje 296 går mellan Öckerö färjeläge, Björkö Framnäs, Kalvsund samt Grötö färjeläge.

Resan tar 30 minuter.

Färjan kör i 60-minuterstrafik alla dagar i veckan.

148 resenärer och 30 cyklar får plats ombord.

Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik