EM-medaljen som halkade bort i lerigt XCC tog Nils Johansson i XCO

När EM i XCC och XCO avgjordes i rumänska Cheile Gradistei var det mestadels halt lerigt och lurigt. Vi tog också ett längre snack med Nils Johanson, som hade stolpe ut när han fick nöja sig med en fjärdeplats efter en fajt om alla medaljvalörer i juniorernas XCC-final då det var torrare underlag – och sedan hade en stark avslutning när han ordnade brons i XCO.

Nils Johansson reste sig efter fjärdeplatsen i det så leriga XCC-loppet under EM i Rumänien. Foto: Svenska Cykelförbundet

Så här gick det för svenska EM-truppen rent resultatmässigt:
Linn Gustafzzon, seniorelit: 32 i både XCC och XCO.
Oscar Lind, U23/seniorlelit: 10 i U23 XCC och 23 i seniorelit XCC, DNS i XCO.
Elin Ålsjö, junior: 15 i XCC, 17 i XCO.
Nils Johansson, junior: 4 i XCC, 3 i XCO.
Anton Unger, junior: 5 i XCC, DNF i XCO

IKKP-cyklisten Nils Johansson grämer sig lite över att han inte ens fick spurta om guldet i XCC efter att blött och lerigt underlag hade framkallat problem. I XCO var han desto mera nöjd med placeringen. Så här berättar han om sina EM-intryck.

"Det började med ett XCC-kval som vi inte visste om vi skulle ha men det gick bra. Jag var sexa och det var otroligt lerigt efter att det hade regnat duktigt och haglat i början av veckan", säger Nils Johansson.

I finalen fanns det med ett halvt varv kvar en guldchans.

"Jag var med i en fyramannagrupp som körde om det. Men jag tappade de andra tre helt enkelt. Alla hade missöden med på grund av leran. Mitt kom i helt fel läge. Det känns som man cyklade på olja där", säger Nils Johansson.

Brukar du prestera bra när det är lerigt?

"Det är absolut inget favoritföre, men vi från Norden är ganska bra på det. Jag klarar ju av det bättre än exempelvis spanjorerna.

Är du nöjd med XCC-loppet i övrigt?

"Absolut, en minst lika bra prestation som vid XCO-bronset. Sedan är det tråkigt att det händer när man är så nära en kamp om mästartröjan i en så liten grupp."

Till XCO-tävlingen hade det torkat upp.

"Dessutom hade de barkat och grusat banan. Det var tur för oss som körde den dagen. När det regnade på XCO-banan som på seniorelitens avslutande lopp var det hemskt."

Nils Johansson öppnade smart och tog starten direkt från första startled.

"Sedan lugnade jag ner mig och låg topp tio Vi körde trots allt sex varv med mycket höjdmeter. Sista varvet när jag körde om bronset var jag så jäkla slut så man kan verkligen säga att jag fick ut det jag hade i benen för dagen. Det är ju en jättestor skillnad komma upp på podiet", säger Nils som i denna bronsduell visade att han har en stark spurt.

Säsongen har varit bra hittills va?

"Ja, det började i Spanien då jag var trea och sexa. Sedan var jag tvåa på en juniorvärldscup i Grekland. Efter att ha varit nummer 100 på rankingen förra året känns det här som ett riktigt lyft", säger Nils Johansson.

Egentligen skulle han kört Junior World Series i Nove Mesto härnäst.

"Jag har tackat nej till det. Man får vara räkna fyra deltävlingar i totalen. Då måste jag komma bättre än sjua. Det kan bli tufft eftersom banan i Nove Mesto inte passar mig. Jag ville hellre ha ett längre break från tävlandet utomlands och köra SWE Cup i Göteborg härnäst, sedan vår hemmatävling i IKHP – fylla på med rankingpoäng."

Nils Johansson har också kört lite landsväg med framgång. Han var trea på SM där han tog spurten trots  en vurpade i en utbrytartrio. Vid tuffa SWE Cup-loppet i Kinnekulle vann slog han den internationellt gångbara juniorspurtaren Linus Larsson i herrar B.

Nils har också pratat med förbundskaptenen för landsväg, Lucas Persson.

"Landsväg vore kanske kul lite längre fram, men just nu är det fokus på MTB. Det är trots allt ganska många vurpor i klungorna på juniorloppen och risken att förstöra hela säsongen finns där. Mina stora mål i år är först SM och sedan VM i MTB. Men kommer det en fråga efter VM skulle de kanske vara kul att testa."

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering)

Åkstarke Jonathan Ahlsson och superspurtaren Matilda Frantzich segrade i SM-veckans kortdistans28.6.2024 19:00:36 CEST | Pressmeddelande

Det var två SM-guld under fredagens program i SM-veckan sommar i Västerås gick till på vitt skilda sätt. För örebroaren Jonathan Ahlsson, som kör för Motala, var det tidig utbrytning och så solokörning mot segern. Matilda Frantzich är helt enkelt en av lndets vassaste spurtare. Sämst silver i fyra av de fem senaste klungspurterna i SM-tävlingar för Malmötjejen!