Greenpeace

Rapport: Gammelskog i Värmland avverkas - för att tillverka pappkartonger till e-handeln

Dela

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar, däribland gammelskogar i Värmland. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som är i stort behov av engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

- Jag har bott i Amazonas regnskog och ser likheter med vad som händer med våra svenska skogar. Vi håller på att förstöra några av våra viktigaste ekosystem för att tillverka slit-och-släng-produkter som pappkartonger. Det är absurt, men tyvärr låter våra politiker det här ske. För att nå en förändring vänder vi oss nu till de företag som löper risk för att få sitt material från svenska gammelskogar, säger Erika Bjureby, Sverigechef Greenpeace.

Rapporten “Killed by cardboard: How old-growth forests in Sweden end up as boxes for global e-commerce” visar hur e-handelns höga efterfrågan på engångsprodukter, till exempel pappkartonger, hotar svenska gammelskogar. Pappkartonger behövs för att frakta varor som säljs online. Enligt Skogsindustriena går cirka två tredjedelar av all pappersmassa som produceras i Sverige till tillverkning av kartong och annat förpackningsmaterial. Det här går ut över klimatet och naturen samtidigt som samers rättigheter hotas, visar rapporten. 

Genom bland annat fältundersökningar i svenska skogar och spårning av timmer visar rapporten hur runt hundra företag världen över löper risk för att frakta sina varor i förpackningar som tillverkats med ohållbara metoder. Bland dessa företag finns jättar inom e-handeln som Amazon, HelloFresh och Zalando. Greenpeace uppmanar företagen att städa upp sina leverantörskedjor från kopplingar till värdefulla gammelskogar. Det kan åstadkommas genom att vägra ta emot material som härstammar från kartlagda kontinuitetsskogar och andra skogar med höga naturvärden, exempelvis de som presenteras i Skydda skogens karttjänst. Företagen bör även arbeta för bättre naturskydd på EU-nivå och styra bort från engångsprodukter som pappkartonger.

- Antalet företag som vi har hittat kopplingar till indikerar hur systematiskt det här problemet är. Många av företagen ser säkert inga problem eftersom den svenska skogsindustrin påstår att de inte använder något material från ohållbart avverkade skogar, men vår rapport visar att det inte stämmer. Skogsstyrelsen säger själva att de inte har någon möjlighet att granska samtliga avverkningsanmälningar, vilket leder till att värdefulla skogar kan avverkas i det tysta. Det här måste företagen ha i åtanke och agera därefter, säger Erika Bjureby.

Mer information

De avverkade gammelskogarna i Värmland hittar du från sida 7 i rapportens bilaga (appendix).

Rapporten släpps på internationell nivå med hjälp av andra Greenpeace-kontor och Greenpeace International. Det internationella pressmeddelandet hittar du här.

Fotomaterial kopplat till rapporten hittar du här.

I protest mot det ohållbara skogsbruket har Greenpeace Sverige startat en tävling, “Sveriges fulaste kalhygge”. Under tävlingen uppmanas privatpersoner att skicka in foton på kalhyggen. En jury kommer sedan att välja ut fem slutkandidater innan allmänheten får rösta på sin favorit.

Kontakt

Christopher Engberg Dahl, kommunikationsansvarig Greenpeace Sverigechristopher.dahl@greenpeace.org
0791421453

Kontakter

Dokument

Greenpeace är en oberoende organisation som agerar för att förändra attityder och beteenden, skydda och bevara miljön och verka för fred. Det gör vi genom att undersöka, exponera och konfrontera övergrepp mot miljön, naturen och klimatet. Vi gör det genom att få dem som har politisk och ekonomisk makt att skapa förändringar. Och genom att ta fram miljömässigt ansvarsfulla och socialt rättvisa lösningar som ger hopp och kan inspirera människor att ta ansvar för planeten.

Genom kreativa konfrontationer och användningen av fredlig civil olydnad, tar vi oss an de största hoten mot naturen och klimatet och strävar efter att skapa en bättre framtid. När vi agerar gör vi det med insikten om att människor är en del av naturen, med övertygelsen om att en bättre värld är möjlig, och med erfarenheten av att när vi står enade, kan vi verkligen göra skillnad.

Följ Greenpeace

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Greenpeace

Ny rapport: stora finansiella risker med ny kärnkraft19.6.2024 06:01:00 CEST | Pressmeddelande

Ny kärnkraft är ett riskabelt spel med skattebetalarnas pengar konstateras i en rapport som publiceras idag. I rapporten sammanställs och utvärderas åtta olika finansieringsmodeller som använts för kärnkraft i Europa och svårigheten att få lönsamhet utan stora statliga subventioner genomsyrar projekten. Aktuella kärnkraftsprojekt inom EU under de senaste åren har blivit 2-4 gånger dyrare än beräknat och 11-12 år försenade. Rapporten har beställts av Greenpeace och tagits fram av Handelshögskolan i Köpenhamn och Berlins tekniska universitet.

Rapport: E-handeln hotar svenska gammelskogar och samers rättigheter15.5.2024 05:05:00 CEST | Pressmeddelande

I drygt ett års tid har Greenpeace Sverige granskat det svenska skogsbruket för att få en bild av vilka företag som kan kopplas till förstörelse av värdefulla gammelskogar. Rapporten illustrerar ett systemfel där över hundra företag världen över får sitt material från skogsindustrin som avverkat skyddsvärda skogar. Några företag som pekas ut är jättar inom e-handeln, exempelvis Amazon, HelloFresh och Zalando, som använder engångsprodukter som pappkartonger för att frakta varor som sålts online. Greenpeace uppmanar nu företagen att ställa krav på sina leverantörer så att mer skog kan skyddas - i brist på politisk handling.

Greenpeace stänger in lobbyister på LRFs huvudkontor i nytt experiment13.5.2024 08:39:48 CEST | Pressmeddelande

Idag inleder Greenpeace ett experiment i Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) lokaler i Stockholm för att studera hur lantbrukslobbyister påverkas av att vara instängda året runt. Experimentet speglar det pågående experiment som finansieras av LRF där 1500 mjölkkor hålls inlåsta i 18 månader för att studera hur de påverkas av detta. Inne i LRFs lokaler har nu Greenpeace-experimentets lobbyister etablerat sina arbetsplatser där de är redo att arbeta och leva dygnet runt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye