Prisregn över Dalarna när TMF prisade innovation

Två företag från Dalarna prisades för sina innovationer, Säters Snickerifabrik i kategorin "Kompetensförsörjning" och Bra Hus i kategorin "Generationsskifte", när TMF under onsdagen delade ut det prestigefyllda TMF Nova 2024.

Säters Snickerifabrik tilldelas priset med följande motivering.

"Företaget bedriver ett omfattande arbete för att få till en kompetensförsörjning i en region där de offentliga institutionerna fallerar i sitt uppdrag. Genom en handgriplig information till unga, insatser för att attrahera nya grupper in i företaget samt ett brett engagemang kring branschens kompetensförsörjning - är företaget inte bara ett föredöme, utan även ett stöd för branschen i hela regionen. En sann inspiratör och föregångare inom kompetensförsörjning."

Malin Hedlund, vd, tog emot priset för företagets räkning lyfte sina kollegors arbete:

- Vi har jobbat tillsammans jag och mina medarbetare så detta är ett pris vi delar. Vi har arbetat hårt med egna utbildningar i språk för nyanlända och med insatser för att höja statusen på arbetet i närområdet.

Bra Hus tilldelades sitt pris med följande motivering:

"Bra Hus är ett familjeföretag som funnits sedan 1903. Idag, drygt 120 år senare, drivs det av fjärde generationen och därmed är Bra Hus också är det äldsta, existerande husföretaget inom TMF:s medlemskår enligt vår kännedom. Bra Hus historiska resa saknar motstycke, där man upplevt två världskrig och allmänna upp- och nedgångar på en marknad i ständig förändring. Under resan har man haft två kvinnliga vd:ar i rad. De har också vunnit tävlingen nöjdast kunder vid två tillfällen i en industri med stenhård konkurrens och kräsna kunder. Bra Hus är ett företag som inspirerar, levererar och visar vägen, generation efter generation. "

Priset tog emot av Kristina Hedlund, vd, som tog tillfället att reflektera över företagets historia:

- Varje gång vi har kunder på besök och får visa upp vår utställning blir man påmind om vår historia, och det är en stolthet och något unikt.

Förutom priserna till Säters Snickerifabrik och Bra Hus prisades även Elitfönster (Hållbarhet) och Lars Bülow och Kersti Sandin Bülow (Årets Hedersnova). TMF:s Novapris delas ut årligen till medlemsföretag inom TMF. Du kan läsa mer om utmärkelsen på TMF.se.

Trä- och Möbelföretagen (TMF) Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.