Vallachefen Kent Norell tackar för sig

Skidskyttelandslagets mångårige vallachef, Kent Norell, väljer att avsluta sin anställning på Skidskytteförbundet. Kent har varit en avgörande kugge i teamet sedan 2008 och har varit med på hela den fantastiska utvecklingsresan för Svenskt Skidskytte.

Kent Norell slutar som vallachef
Kent Norell slutar som vallachef Fotograf/Källa: Per Danielsson

Efter att både Mona Brorsson, Peppe Femling och Oskar Brandt valt att avsluta sin skidskyttekarriär så sällar nu även Kent Norell sig till den celebra skaran. Kent har under sin tid som vallachef bland annat varit med om att introducera den första vallalastbilen i skidskyttevärlden när Svenska Skidskytteförbundet tillsammans med Volvo Trucks var först ut år 2010. Det ekipaget ersattes under Kents projektledning av en helt nybyggd state-of-the-art-trailer 2022, där vallateamets arbetsmiljö och miljömässig hållbarhet stått i fokus.

Efter alla dessa år, tiotals mästerskapsmedaljer och över hundra pallplatser väljer alltså en av skidvärldens mest erfarna vallachefer att kliva av chefsjobbet.

- Jag har jobbat i rollen som vallachef i ca 15 år och känner nu att jag vill ta mig an nya utmaningar i arbetslivet, säger Kent Norell. Det är dags för någon annan att ta över och kliva in med ny energi och entusiasm. I stället ser jag framemot att kunna spendera mer tid på hemmaplan med familjen. Men en sak är säker, jag kommer sakna dagarna med vallateamet och glädjen de dagar när vi lyckats jobba fram de absolut snabbaste skidorna i världen…

null

Vallateamet runt Kent Norell har bestått av ca tio vallare där många har kommit och gått under åren men tillsammans med utvecklingsansvarige Johan Wåhlström har Kent ansvarat för det långsiktiga arbetet i teamet.

- Kent har gjort ett enormt jobb och lyft vallningen till en ny nivå, inte bara i det svenska teamet, utan även internationellt, säger Skidskytteförbundets Generalsekreterare Rikard Grip. Svenskt Skidskytte har gjort en enorm resa under Kents ledning och vi vill tacka för hans stora engagemang och hans enorma passion för sporten och vallning!

Skidskytteförbundet kommer inom kort att lysa ut tjänsten som vallachef.