TechSverige lanserar rapport inför EU-valet

Inför det stundande valet till Europaparlamentet den 9 juni, presenterar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige En techagenda för EU. Rapporten lyfter behovet av och åtgärdsförslag för en techpolitik som bidrar till ett säkert, hållbart och konkurrenskraftigt EU.

– Europaparlamentsvalet blir avgörande för teknikutvecklingen och för att stärka konkurrenskraften inom EU de närmaste åren. Tekniker som AI och 5G öppnar upp för att möjliggöra en hållbar omställning, till att vässa välfärden, ökad konkurrenskraft i alla branscher och nya arbetstillfällen i hela EU, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på TechSverige.

I internationella jämförelser har Europa på senare år tappat fart när andra kontinenter som Asien och Nordamerika vässar sin digitaliseringspolitik och investerar i nya tekniker som AI och 5G.

– EU behöver under den kommande mandatperioden fokusera på åtgärder som stärker företagens tillväxt. Sverige har unika möjligheter att bidra. Vi behöver svenska parlamentariker som ser möjligheterna och agerar som en drivande kraft för EU:s konkurrenskraft, säger Fredrik Sand.

– Med rapporten vill vi bidra till en saklig debatt om hur digitalisering kan forma ett säkert och hållbart Europa och ett Sverige i digital framkant, säger Fredrik Sand.

Ta del av rapporten här

TechSverige bjuder i dag, den 16 maj in till seminarium där rapporten presenteras och diskuteras med techledare och kandiderande EU-parlamentariker. Mer information om seminariet här

Fredrik Sand, näringspolitisk expert TechSverige