Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar vägledningar med handfasta tips för att minska klimatpåverkan

Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar idag vägledningar till företag i bokbranschen med handfasta tips för att minska klimatpåverkan från sin verksamhet.

Logotyp för Bokbranschens Klimatinitiativ

2022 gjorde Bokbranschens Klimatinitiativ en kartläggning av den svenska bokbranschens klimatavtryck. Kartläggningen gav oss insikt i hur bokbranschens klimatavtryck ser ut och vilka aktiviteter som driver branschens klimatpåverkan. Sedan dess har Bokbranschens klimatinitiativ arbetat med att sätta gemensamma mål för hur branschens utsläpp ska minska och idag lanserar vi nya vägledningar för hur aktörer i branschen kan arbeta för att minska sina utsläpp.

Tre vägledningar har tagits fram som riktar sig till förlag, bokhandel, e-handel respektive strömningstjänster och presenterar konkreta råd för att minska klimatpåverkan i sin verksamhet.

”Vi är glada att idag kunna lansera dessa vägledningar som ger den svenska bokbranschen konkreta tips på hur man kan arbeta för att minska sin klimatpåverkan. Flera aktörer i branschen jobbar redan aktivt med att minska sin klimatpåverkan, men har man inte kommit i gång med det arbetet får man här praktiska och lättillgängliga råd att kunna arbeta med i sin verksamhet”, säger Linnéa Hård af Segerstad, ordförande för Bokbranschens Klimatinitiativ.

Under 2023 har tre arbetsgrupper med experter från förlag, bokhandlare och strömningstjänster arbetat med att ta fram råden som bland annat handlar om hur man väljer hållbart papper vid bokproduktion, vad man bör ta hänsyn till när man anlitar ett tryckeri eller en transportör samt vad man bör tänka på för att göra strömning energieffektiv. Vägledningarna har kvalitetsgranskats av vår klimatpartner South Pole.

”För oss på Studentlitteratur är det viktigt att minska vår egen miljöpåverkan och samtidigt bidra till de nationella klimatmålen. Vi ser fram emot att tillsammans med våra branschkollegor fortsätta verka för en hållbar framtid”, säger Celina Sari Segerlund, HR-chef på Studentlitteratur.

Vägledningarna finns tillgängliga på Bokbranschens Klimatinitiativs hemsida

Inforuta

• Bokbranschens klimatinitiativ startade 2021 och finns för att stödja den svenska bokbranschen i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Vi samarbetar över hela kedjan – förlag, bokhandel, e-handel och strömningstjänster – för att samverka, dela kunskap och lära av varandra.
  • Bokbranschens Klimatinitiativ jobbar för att halvera branschens klimatpåverkan till år 2030 och ämnar uppnå nettonollutsläpp till år 2045.

Celina Sari Segerlund, HR-chef Studentlitteratur
Logotyp Bokbranschens klimatinitiativ
Bokbranschens klimatinitiativ

Studentlitteratur AB - https://www.studentlitteratur.se är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 400 miljoner kronor och har 150 anställda.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.