Designpionjärer prisade på TMF:s gala - Årets Hedersnova till Lars Bülow och Kersti Sandin Bülow

Lars Bülow och Kersti Sandin Bülow mottog det prestigefyllda priset årets Hedersnova när TMF Nova 2024 delades ut under onsdagen.

Christian Gustavsson

Paret tilldelas priset med följande motivering.

"Konstfack i Stockholm var gemensam nämnare för det par, som - både privat- och yrkesmässigt – har fått en avgörande roll för utvecklingen av den moderna svenska möbel- och inredningsindustrin. Medan han fokuserade på förretagarspåret har hon valt den akademiska banan, men de har även hittat framgångsrikt samarbete – i grundandet av företaget Materia samt Möbeldesignmuseum. Under årens lopp har paret erhållit flera designutmärkelser och erkännanden, såväl internationellt som i Sverige. I sina olika roller – möbelformgivare, inredningsarkitekt, kreatör och entreprenör – brinner de för morgondagens design och inte minst erbjuder de mötesplatser och plattformar för studenter och producenter; allt för att vårda och utveckla det design-Sverige som de varit en så stor del i att bygga upp de senaste 50 åren. De är väl värda TMF:s Hedersnova 2024.

Lars Bülow tog emot priset på scen och konstaterade att han har 52 års erfarenhet av möbelbranschen, där han arbetat med sin fru nästan hela den tiden.

- Det är en fantastisk bransch. Jag blir avundsjuk på er unga som är här som har så många år kvar att arbeta i den. Se till att ta vara på alla unga designers som finns i branschen.

Förutom Lars Bülow och Kersti Sandin Bülow prisades även Säters Snickerifabrik (Kompetensförsörjning), Bra Hus (Generationsskifte) och Elitfönster (Hållbarhet).

Trä- och Möbelföretagen (TMF) Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.