Bolagsverket

Bolagsverket lanserar SSBTGO som underlättar datadelning inom offentlig sektor

Dela

Den 16 maj lanserar Bolagsverket den Sammansatta bastjänsten för grunddata om organisationer (SSBTGO). Tjänsten är en vidareutveckling av tidigare SSBTGU och möjliggör en ökad datadelning bland offentliga aktörer. En ny informationsmodell är framtagen av Bolagsverket, Skatteverket och Statistikmyndigheten SCB. Till detta finns även en ny tjänst för prenumeration på notifieringar.

En person sitter vid en laptop och jobbar

Syftet med SSBTGO är att underlätta för företagens uppgiftslämnande och möjliggöra en förenklad datadelning mellan offentliga aktörer. Utöver företagsdata från Bolagsverket finns även grunddata om organisationer från Skatteverket och Statistikmyndigheten SCB i SSBTGO. Nya SSBTGO följer Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och Sveriges digitala infrastrukturs (Ena) tekniska rekommendationer om REST API-profil.

I SSBTGO finns nya erbjudanden och ny funktionalitet jämfört med tidigare SSBTGU. Till exempel går det nu att hämta grunddata direkt till verksamhetssystem från Statistikmyndigheten SCB.

Regeringens uppdrag till Bolagsverket

I regleringsbrevet har regeringen gett Bolagsverket i uppdrag att öka anslutningsgraden för den Sammansatta bastjänsten. Uppdraget i regleringsbrevet är ett långtgående uppdrag. Nu är grunden lagd och kommande år följer en stegvis påbyggnad för infrastrukturen SSBTGO, då mer grunddata och fler funktioner väntas läggas till.

– Ett av våra viktigaste uppdrag är att tillhandahålla företagsdata som skapar värde i samhället. Det är därför mycket glädjande att kunna lansera SSBTGO som underlättar för både företagare och offentliga aktörer. Samverkan är ett nyckelord för att klara framtidens utmaningar, säger Inga Otmalm, generaldirektör på Bolagsverket.

Flera tjänster och ny informationsmodell

SSBTGO är en infrastruktur där flera tjänster ryms. Här kan tjänsten SSBTGO Notifiering nämnas som möjliggör att kunna prenumerera på förändringar av Bolagsverkets företagsdata i realtid, så att informationen alltid hålls uppdaterad. Tjänsten för notifieringar är också framtagen för att uppfylla de offentliga aktörernas särskilda behov.

Inom SSBTGO:s samverkan har också en ny informationsmodell tagits fram med namnet Gemensam informationsmodell för grunddata om organisationer, modellen ägs gemensamt av tjänstens producenter. Denna nya informationsmodell ger en högre kvalitet på informationsarkitekturen och gör det lättare att förstå informationen.   

– Vi är mycket glada över att lansera infrastrukturen SSBTGO, det har varit möjligt genom ett bra samarbete. Den Sammansatta bastjänsten arbetar med utmaningen att grunddata om företag och organisationer finns utspridda hos flera myndigheter och kan därmed sammanställa dessa grunddata på en plats, säger Samuel Ahnlund, verksamhetsutvecklare och product manager på Bolagsverket.

Mer information om SSBTGO

Besök bolagsverket.se eller digg.se - se länkar längre ner på sidan.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Följ Bolagsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket

Ökade resurser till Bolagsverket för förenkling och trygghet23.9.2025 13:42:19 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1) att Bolagsverket får ökade resurser. Myndighetens anslag föreslås öka med drygt 80 miljoner kronor till totalt 228,3 miljoner kronor 2026. Bolagsverket får dessutom ett bemyndigande som innebär möjlighet att använda förseningsavgifter för att finansiera det brottsförebyggande arbetet. – Detta är mycket positiva nyheter för Bolagsverket. Både förenkling för företag och vårt brottsförebyggande arbete är viktiga fokusområden. De utökade resurserna ger oss förutsättningar att utveckla vårt arbete på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.

Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok11.9.2025 16:01:57 CEST | Pressmeddelande

Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt. – Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.

The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande

The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye