Specsavers Sweden AB

4 av 10 svenskar använder inte solglasögon: Optikerns råd - njut av solen, men skydda ögonen

Dela

Solen flödar över Sverige, men som många vet behöver vi vara lite försiktiga med hur vi exponerar oss för solen. En statistisk undersökning gjord av Kantar Sifo visar dock att så många som 4 av 10 svenskar inte använder solglasögon på våren:
– Precis som man använder solskyddsfaktor för huden bör man skydda ögonen från solen med solglasögon, inte minst på våren då solens strålar är extra starka, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

4 av 10 svenskar använder inte solglasögon.
4 av 10 svenskar använder inte solglasögon. Foto: Specsavers

Skälen till varför vi använder solglasögon varierar, men att slippa bli bländad och att se snygg ut är definitivt några faktorer. Optikkedjan Specsavers ville undersöka hur många svenskar som är medvetna om att solglasögon också ger ett viktigt och bra skydd mot solens farliga UV-strålar, och lät därför Kantar Sifo göra en statistisk undersökning genom att ställa frågan: Varför bär du solglasögon?

91 procent av de tillfrågade som använder solglasögon gör det för att inte bli bländad av solen. Var femte, eller 18 procent, använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd.

Men bara 12 procent använder solglasögon för att undvika framtida ögonsjukdomar.

– Av vilken anledning man bär solglasögon spelar ju egentligen ingen roll, så länge de är CE-märkta så får ju ögonen ett bra skydd mot solens UV-strålar, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Ska man lyfta fram en god nyhet ur undersökningsresultatet så är det att en majoritet, 6 av 10 svenskar, (61 procent) använder solglasögon under soliga dagar. Omvänt är det samtidigt så att nära fyra av tio svenskar (38 procent) inte använder solglasögon alls under soliga dagar.

– Det vi lär oss av den här undersökningen är att vi fortsatt behöver informera och upplysa svenska folket om att ögonen måste skyddas, det måste bli lika självklart som att smörja in huden med solskydd, säger Caroline Schiller.

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och det allra bästa skyddet är ett par CE-märkta solglasögon.

– Jag tror att många inte är medvetna om att regelbunden vistelse i solljus utan solglasögon på sikt kan ge flera olika ögonsjukdomar. Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med, säger Caroline Schiller.

Fler resultat från undersökningen:

Kvinnor använder oftare solglasögon en solig sommardag än män. 65 procent jämfört med 57 procent.

Vanligast är att personer mellan 30 och 49 år bär solglasögon en solig sommardag, 65 procent sade sig göra det.

Lägst andel solglasögonbärare en solig sommardag finns bland män mellan 65 och 79 år, 48 procent.

Källa: Kantar Sifo. Undersökningen gjordes genom webbintervjuer under perioden 20-25 april 2018, totalt intervjuades 1066 personer.

 

null
Kvinnor använder oftare solglasögon en solig sommardag än män. 65 procent jämfört med 57 procent. Foto: Specsavers/Tommy Hilfiger
null
Optikerns råd: njut av solen, men skydda ögonen. Foto: Specsavers/Marc Jacobs

Kontakter

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

Specsavers utökar barnglasögonkollektionen och välkomnar exklusivt det svenska designvarumärket Mini Rodini5.9.2024 15:36:12 CEST | Pressmeddelande

Kollektion från Mini Rodini lanseras i samtliga av Specsavers butiker i september 2024. Mini Rodini är känt för produkter av hög kvalitet med unika tryck som är gjorda för att hålla länge. Den nya Mini Rodini-kollektionen för barn lanseras exklusivt hos Specsavers och innehåller sex unisexbågar, däribland Mini Rodini-klassiker som Leopardmönster, jordgubbar och hunden.

Efter skolstarten: har du koll på barnens syn?2.9.2024 10:16:15 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har nyligen börjat, en ofta spännande tid fylld av förväntan - men för barn med oupptäckt dålig syn kan skolan också bli en utmaning. En undersökning visar att i genomsnitt två barn i varje skolklass har oupptäckta synproblem: – Den goda nyheten är att föräldrar kan lära sig känna igen symptom på detta. Att till exempel upptäcka närsynthet i unga år är dessutom extra viktigt då det går att bromsa, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker, Specsavers Sverige

Grön linje på gatorna i Örnsköldsvik uppmärksammar synskadades vardag24.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Örnsköldsvik är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Örnsköldsviksborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder på Storgatan i Örnsköldsvik. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) i Örnsköldsvik och Specsavers också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga liv

Faktumförsäljare i Karlstad fick hjälp med ögonhälsan24.5.2024 13:58:46 CEST | Pressmeddelande

Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden hjälper människor som lever på marginalen att ta hand som sin ögonhälsa. Nyligen bjöd Specsavers Karlstad in stadens Faktumförsäljare till fri synundersökning och glasögon: – Det var ett bra tag sedan jag testade synen senast senast, synen är en så stor del av ens livskvalitet, säger Vienna, som var en av de Faktumförsäljare som i veckan fick hjälp genom Ögonhälsofonden.

Faktumförsäljare fick fri synundersökning och glasögon hos Specsaversbutik i Göteborg7.5.2024 13:08:39 CEST | Pressmeddelande

Fri synundersökning och glasögon för Faktumförsäljare - då ringlade kön lång utanför Specsavers butik på Kungsgatan i centrala Göteborg. – Det var över tio år sedan jag kollade synen senast, jag har inte haft råd tidigare, säger Ulf Gustafsson, Faktumförsäljare som nu fick hjälp genom Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden som genomfördes för andra året i rad i staden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye