Nu startar Allsvenskan Segling 2024

I helgen (17–19 maj) drar Allsvenskan i segling i gång. Sveriges 18 bästa kappseglingsklubbar samlas i Mälarstaden Strängnäs där Strängnäs Segelsällskap arrangerar årets första, av totalt fyra, deltävlingar.

Allsvenska i segling avslutades 2023 i Strängnäs och inleds 2024 i samma stad. Foto: Daniel Stenholm

Seglingarna kommer att avgöras mitt i Strängnäs, vid Ångbåtsbron, bara ett stenkast från huset där Gustav Vasa valdes till kung för 500 år sedan. Från bryggan har åskådarna full utsikt över banområdet på Ulvhällsfjärden och det är enkelt att följa tävlingarna som live-kommenteras från land.

Hjuviks BK från Göteborg är titelförsvarare efter att i stor stil ha seglat hem den sista omgången av Allsvenskan 2023 – som även den avgjordes i Strängnäs. De vann Allsvenskan före Sotefjorden och de mesta mästarna, KSSS.

Hjuvik vill utveckla bredden i klubben för sprintsegling och kommer därför ställa upp med fyra olika besättningar under säsongen. Ambitionerna är dock rätt höga. De vill nå finalracet på varje deltävling och därifrån kan allt hända, enligt teamleader Mikael Johnsson.

Även KSSS vill fortsätta att satsa på ungdomar och då primärt ungdomar som är engagerade i KSSS sprintcenter.

– Ungdomarna kommer att få stöd av mer rutinerade äldre seglare och målsättningen är att försöka vara topp 5 och att kvala till Sailing Champions League. Men konkurrensen i Allsvenskan blir tuffare för varje år, så det blir inte enkelt, säger Anders Bengtsson på KSSS.

Sotefjorden-Hunnebo brukar alltid vara med i toppen, särskilt när Magnus Lundgren seglar. Det gör han i Strängnäs. Han är dock lite försiktig i sina kommentarer och påpekar att klubben har tappat en del duktiga seglare som flyttat till annan ort. De har också haft svårt med förberedelser och träning på grund av segdragen vår. Men troligen blir Sotefjorden att räkna med, som vanligt.

Mästarlaget från 2022, Åmålsviken, är också ett av favoritlagen inför premiären:

– Vårt lag är ganska intakt jämfört med förra året. Men vi försöker trimma in några nya och att rotera positionerna i båten. Vi har hunnit med några träningar efter islossningen, men hade önskat att vi kunnat träna under mer varierande förhållanden. Eftersom vi vann Allsvenskan 2022 vet vi att vi kan vinna igen, men det är små marginaler så vår målsättning är att bli topp 5, det vill säga i paritet med förra året, säger lagledaren Anders Berg.

En intressant nykomling i årets Allsvenska är Umeå SS med bland andra mycket rutinerade Thomas Hansson-Mild som bland andra har sin dotter Maja med i båten. Maja är en av Sveriges bästa unga seglare, med SM-titlar i flera klasser och medlem i det svenska utvecklingslandslaget.

– Vårt mål är att försöka hänga kvar detta år och våra långsiktiga förhoppningar är att etablera oss i Allsvenskan. Men för att lyckas med det så krävs det att vi lyckas bygga upp en bredare bas. I Strängnäs vill vi försöka prestera så bra som möjligt. Men då våren kom extra sent i år så har vi inte haft öppet vatten att segla på och vi äger inte någon J70 så kommer det utan tvekan att bli tufft, säger Thomas.

Deltagare Allsvenskan 2024

Hjuvik BK, Sotefjorden/Hunnebo, KSSS, GKSS, SS Åmålsviken, Strängnäs SS, Stenungsund SS, Ekolns SK, Halmstad SS, Oxelösunds SS, Upsala SS, Gamla Stan YS, Ljungskile SS, Ekerö BK, Örnsköldsvik SS, Runmarö YC, Djurholms SK, Umeå SS.

Program Allsvenskan 2024

• 17–19 maj, Strängnäs, deltävling 1.
  • 7–9 juni, Långedrag, deltävling 2.
  • 16–18 augusti, Åmål, deltävling 3.
  • 6–8 september, Örnsköldsvik, deltävling 4.
  • 5–6 oktober, Marstrand, kval till Allsvenskan 2024

Seglingarna livesänds lördag från kl. 12:00 och från kl. 9:00 på söndag. Finalen går kl. 14:30 på söndagen och sänds i form av ett ”magasin” med programledaren Johan Anderberg. Direktlänkar till livesändningarna:

Bifogade bilder från sista omgången i Allsvenskan 2023 får användas fritt, redaktionellt. Fler bilder från kommande helg kan laddas ner här: https://www.danielstenholm.se/allsvenskan-2024/strangnas och användas fritt, redaktionellt. Fotograf: Daniel Stenholm

För mer information besök www.allsvenskansegling.se eller kontakta Claes Lundin på Svenska Seglarförbundet 070-512 7854 eller claes@ssf.se

Allsvenskan i segling i Strängnäs 2023. Foto: Daniel Stenholm
Ladda ned bild