Tre nya ledamöter tar plats i TechSveriges styrelse

Vid årsmötet den 16 maj valdes tre nya ledamöter in i TechSveriges styrelse. De nya ledamöterna är Sophia Wikander, vd Microsoft Sverige, Leif Alama, vd CGI Sverige och Anna Kleine, vd Fellowmind Sweden. Per Wallentin omvaldes till ordförande. Dessutom beslutades om en sänkning av medlemsavgifterna för 2025 för medlemmar med arbetsgivarservice och kollektivavtal.

– Vi är glada att få välkomna Sophia Wikander, Leif Alama och Anna Kleine till styrelsen. Med deras kunskaper och erfarenheter kommer de att bidra med viktiga perspektiv och värdefulla insikter i TechSveriges arbete med att skapa bästa förutsättningar för techbranschen att bidra till Sveriges ekonomi, jobb, välfärd och konkurrenskraft. Att fortsätta stötta medlemsföretagen så att de kan vara attraktiva arbetsgivare genom god arbetsgivarservice kommer att vara centralt i TechSveriges medlemsservice och arbete framåt, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på TechSverige.

TechSveriges styrelse väljs årligen vid årsmötet. Det är valberedningen som lägger fram förslag på ledamöter, vilket medlemmarna sedan röstar om.

– Vi lever i en tid då ny teknik och takten i digital transformation är mycket hög. Samtidigt står vi inför kraftigt ökat behov av cybersäkerhet och ökat behov av teknisk kompetens. Jag ser fram emot att tillsammans med mina styrelsekollegor verka för en sund utveckling av branschen samt branschens lösningar genom att dela erfarenheter och driva frågor som kompetensutveckling, utbildning, cybersäkerhet och hur vi gemensamt använder teknisk utveckling för att bidra till att skapa ökad produktivitet och innovationskraft i Sverige, säger Sophia Wikander, vd Microsoft Sverige.

– Jag tackar för förtroendet och ser framemot att få bidra i de viktiga frågor som TechSverige driver. Jag har varit i denna bransch i hela mitt yrkesverksamma liv, en bransch som alltid har varit och är spännande och som bara blir allt viktigare för vårt samhälle. Att i den omvälvande tid som vi nu lever i, så hoppas jag få vara med och bidra till ett mer säkert och hållbart samhälle framåt, säger Leif Alama, vd, CGI Sverige.

– Jag är glad och hedrad över att ha blivit vald som ny styrelseledamot i TechSverige. Tillsammans med branschkollegor ser jag fram emot att arbeta för att främja branschen och därmed göra något riktigt bra för Sverige. Ensam är inte så stark, men tillsammans kan vi driva initiativ som gör Sverige till den världsledande technation vi bör vara. TechSverige driver många frågor som ligger mig extra varmt om hjärtat som kompetensutveckling, kompetensförsörjning och att det är en bransch för alla. Så det är med stort engagemang och mycket hjärta som jag kliver in i detta nya uppdrag, säger Anna Kleine, vd, Fellowmind Sweden.

Under årsmötet beslutades dessutom om en sänkning av medlemsavgiften för 2025 om tio procent för medlemmar med arbetsgivarservice och kollektivavtal. Läs mer här

Den nya styrelsen:
Per Wallentin, Knowit, ordförande