Musikalen Dear Evan Hansen får Sverigepremiär på Intiman i Stockholm

Den prisbelönta musikalen Dear Evan Hansen sätts för första gången upp i Sverige. Föreställningen har hyllats av både kritiker och publik och spelats på såväl Broadway som West End. Dear Evan Hansen tar med publiken på en gripande resa i jakten på tillhörighet och bekräftelse. Premiär den 23 januari 2025 på Intiman i Stockholm.

Dear Evan Hansen går att beskriva som ett musikaliskt kärleksbrev till alla som känner sig ensamma. Föreställningen tar oss in i en värld där psykisk ohälsa och ensamhet möter viljan i att bli sedd och vad en människa är beredd att göra för att få vänner och att vara någon. I huvudrollen som Evan Hansen ser vi Martin Stokke Mathiesen som just nu är aktuell i den kritikerrosade musikalen Änglagård. Clara Henry gör rollen som Zoe Murphy, Evans hemliga förälskelse och Joel Adolphson, känd från gruppen I Just Want To Be Cool, gör rollen som Evans familjevän Jared Kleinman. På scen får de sällskap av skådespelarna Sussie Eriksson och Peter Eggers, en ensemble med rutinerade artister från musikalscenen samt en liveorkester ledd av Nils-Petter Ankarblom.

- Det känns så otroligt roligt att få vara tillbaka på Intiman. Dear Evan Hansen är ju en relativt ny musikal men som på kort tid slagit stort internationellt. Som publik kommer man både få skratta och bli berörd, känslor vi hoppas ska stanna kvar i deras hjärtan, säger Sussie Eriksson.

Dear Evan Hansen berättar historien om den unge Evan Hansen, vars strävan efter tillhörighet och bekräftelse leder honom in på en komplex väg fylld av utmaningar och upptäckter. Evan går i High School där han har svårt att hitta sin plats. Han lider av social ångest, har inga vänner och omgivningen ser honom som konstig. Eller så ser de honom inte alls. När en kille i skolan tar sitt liv leder ett missförstånd till att pojkens föräldrar tror att deras son och Evan var bästa vänner. Evan rättar inte till missförståndet, istället ser han en chans att passa in, att bli någon.

Evan kommer allt närmre den döde killens familj, och på minnesstunden i skolan håller Evan ett rörande tal som dessutom sprids och hyllas i sociala medier. Plötsligt är Evan någon. Han är inte ensam längre. Men allt bygger på en lögn. Publiken får här följa dilemmat som uppstår kring att berätta sanningen eller att fortsätta ljuga för att passa in.

- Jag älskar sen flera år tillbaka låtarna från Dear Evan Hansen och höll nästan på att gå i taket när jag fick veta att jag fått rollen. Det ska bli så jäkla roligt att göra debut på musikalscenen, och med ett sådant skickligt gäng bredvid. Historien är gripande, karaktärerna är relaterbara och budskapet är viktigt. Ge mig januari 2025 nu tack, säger Clara Henry.

Dear Evan Hansen har spelats på ett flertal scener sedan musikalen hade sin premiär 2015. Succén på scen ledde till en filmatisering 2021 med Ben Platt i huvudrollen, som också spelade rollen som Evan Hansen i urpremiären 2015. Musikalen har spelats på Broadway fram till 2022 och har under tiden tilldelats sex Tony Awards, bland annat för bästa musikal och bästa huvudroll.

Manuset till DEAR EVAN HANSEN är skriven av Tony Award-vinnaren Steven Levenson och musiken av Grammy-, Tony-, Olivier- och Oscarsvinnarna Benj Pasek och Justin Paul (La La Land, The Greatest Showman). Regi och svensk översättning - Markus Virta (flera musikalsuccéer bl.a. Så som i himmelen, Matilda, Hundraåringen).

Musikalen Dear Evan Hansen produceras av 2Entertain.

Premiär: 23 januari 2025 på Intiman, Stockholm.

Biljettsläpp: 29 maj 2024 på Showtic.se
Pressbilder: Här.

Fakta om Dear Evan Hansen

Musiken är skriven av kompositörerna Benj Pasek och Justin Paul.

All dialog och musik är på svenska.

CAST:

filip@bindefeldkommunikation.se

Elin Olsson, Bindefeld Kommunikation

elin@bindefeldkommunikation.se

Julien Magic kommer till Hamburger Börs - en av Sveriges största magiker genom tiderna13.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Julien Dauphin, med shownamnet Julien Magic, är den omtalade och prisade magikern som gjort internationell succé. Med miljontals följare på sociala medier och miljarder visningar årligen, fascinerar han sin publik med osannolika illusioner. Den 15 november kliver pionjären, som tog magin från gatan till scenen, in på Hamburger Börs med sin nya magiska föreställning, Julien Magic – The show.

Positivt rörelseresultat för första kvartalet3.5.2024 09:39:59 CEST | Pressmeddelande

Vi inleder 2024 enligt förväntningarna med ett positivt rörelseresultat. Vår starka produktionsportfölj inom teater och musikal fortsätter att gå mycket bra och inleder året starkt samtidigt som våra eventbolag under kvartalet genomfört flertalet större projekt och presterar fortsatt ett mycket fint resultat. Parallellt har vi lanserat vårt egenutvecklade koncept SLiCE som hade premiär i Göteborg den 8 mars. Våra affärsområden som verkar inom restaurangsegmentet märker däremot av konjunkturläget med lägre beläggning och ökat kostnadsläge.